راهکار غلبه بر ترس کودکان ؛ چگونه ترس کودکان را از بین ببریم؟

غلبه بر ترس کودکان

فهرست مطالب

ترس‌ها یک بخش عادی از دوران کودکی هستند! اما غلبه بر ترس کودکان بیش از آنکه به ژنتیک آنها بستگی داشته باشد، ضرورت وجود آموزش صحیح را می‌طلبد. کودکانی که با راهکارهای متفاوتی، غلبه بر ترس را می‌آموزند، نسبت به سایر بچه‌ها ترس و اضطراب بیشتری دارند. آنها غالباً نگران «عدم موفقیت» در مدرسه یا عدم ارتباط با دیگر دوستان خود هستند. آنها ممکن است در مورد آنچه آینده پیش روی آنها قرار داده است نگران باشند.

اغلب، ترس بچه‌ها مستقیماً به مبارزات خود آنها مربوط می‌شوند. به عبارت دیگر، بچه‌هایی که مشکل خواندن دارند ممکن است از بلند خواندن نیز وحشت کنند. بچه‌هایی به ترس حساس‌تر هستند، ممکن است سفرهایی که آنها را در برابر اصوات و مناظر غیرمنتظره و ترسناک قرار می‌دهد، آسیب‌پذیر کنند.

کودکانی که متفاوت یاد می‌گیرند، فکر می‌کنند اغلب برای مدیریت ترس نیاز به پشتیبانی بیشتری از سوی والدین دارند. اما خبر خوب این است که راهکارهای بسیاری برای غلبه بر ترس کودکان وجود دارد، بیاید با روش ها آشنا شویم؛ با ذهن همراه باشید.

راهکار غلبه بر ترس کودکان

راهکار غلبه بر ترس کودکان

بچه‌ها می‌توانند تقریباً در مورد هر چیزی ترس داشته باشند، حشرات، سگ‌ها، بلندی‌ها، تاریکی، صداهای بلند و استفراغ می‌توانند برخی از این ترس‌ها باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که تقریباً در حدود ۹ درصد کودکان و نوجوانان آنها را تجربه می‌کنند. ترس به طور ناگهانی اغلب ناشی از یک تجربه وحشتناک است، برای مثال، کودکان اغلب از حمام رفتن می‌ترسند، چرا؟

آیا داخل چشم آنها صابون رفته است و یا تجربه خفه شدن را داشتند؟ پس باید درک کنید که ترس ناشی از یک پیامدی است که کودک در زندگی خود تجربه کرده است. با تعریف ساده از ترس، ما در زیر یک به یک درباره راه‌های غلبه بر ترس کودکان می پردازیم:

 

شنونده خوبی باشید

وقتی احساس کردید که فرزند شما دچار استرس یا ترس است، گفتگو را شروع کنید. بپرسید چه چیزی باعث ترس او شده است. هنگامی که بچه‌ها می‌توانند احساسات خود را در کلمات بیان کنند، ترس‌ها اغلب بهتر کنترل می‌شوند. صحبت کردن در مورد اتفاقات می‌تواند به کودک کمک کند کنترل بیشتری بر روی ترس‌های خود داشته باشند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهای غلبه بر ترس چیست؟ از ترس های مثبت و ترس های منفی چه می دانید؟[/su_animate]

[/su_box]   

ترس‌های کودک را جدی بگیرید

گفتن: «این احمقانه است» یا «تو الکی می‌ترسی!» کودک شما احساس می‌کند شما او را جدی نگرفته‌اید. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می‌داند که ترس‌های او را جدی گرفته‌اید. شما باید فضایی ایجاد کنید کودک با شما راحت باشد، و بتواند در مورد خصوصی ترین مسائلش با شما صحبت کند. سعی کنید او را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: با راهکارهای غلبه بر ترس آشنا شوید

ترس کودکان

برای غلبه بر ترس کودکان مانترا را امتحان کنید

اگر احساس می‌کنید کودک شما هنوز بر ترس‌هایش غلبه نکرده است، سعی کنید از مانترا استفاده کنید. این به معنای بیان یک جمله به عنوان تلقین است. می‌توانید چیزی شبیه به این جمله را بیان کنید: «تو این کار موفق میشی، من به تو اعتقاد دارم و می‌دانم که می‌تونی از پس این کار بر بیایی.»

با ارسال این پیام، فرزند شما می‌تواند نلاش کند از پَس تر‌س‌های خود برآید. ناگفته نماند، مانترا نوعی سرود یا ذکر یه جمله آیینی است.

منکر ترس‌های کودک نشوید!

اجتناب از ترس و محرک‌های آن می‌تواند ترس را بزرگ‌تر، بدتر و ترسناک‌تر کند. انکار ترس از سوی شما استرس کودک را بیشتر می‌کند. گاهی اوقات نادیده گرفتن یا جلوگیری از آنچه باعث ترس کودک شما می‌شود، راحت‌تر احساس می‌شود. اما پنهان شدن از ترس و کمک به فرزندتان در جلوگیری از آن، فکر کردن در مورد ترس یا نگرانی را تقویت می‌کند.

از بین بردن ترس کودکان

ببینید آیا فرزند شما فوبیا دارد!

فوبیا که روا‌ن‌شناسان و روان‌پزشکان آن را «هراس خاص» می‌نامند، یکی از معدود اختلالات اضطرابی است که بچه‎ها ممکن است به آن مبتلا شوند. به طور کلی، فوبیا باعث ترس بیش از حد و غیرقابل کنترل از جسم یا وضعیتی می‌شود که آ‌ن‌قدر شدید باشد که زندگی عادی را مختل کند. غلبه بر ترس کودکان با شناخت آن شروع می‌شود، پس بینید نوع ترس کودک شما چیست!

نکته: آگورافوبیا نوعی اختلال اضطراب جداگانه است که با ترس از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فرار از آن دشوار یا شرم‌آور است مشخص می‌شود.

از فرزند خود درباره ترس‌هایش بپرسید

کودکان و نوجوانان بهترین کارشناسان در مورد ترس‌های خود هستند. به عنوان مثال، شاید فرزند شما از رفتن به مهمانی ترس داشته باشد. اما شاید آوردن دوستانش در خانه بتواند ترس او را درمان کند.

این موضوع را از فرزند خود بپرسید، پرسش شما باید بیشتر درباره راه حل ترس او باشد تا خودِ ترس! هم شما و هم او ترس را می‌شناسید، ولی شما هستید که راهکار را می‌دانید. می‌توانید مانند تمام ایده‌هایی را که به عنوان طوفان مغزی بر روی کاغذ می نویسید نوع ترس فرزند خود را نیز بنویسید و سپس مراحلی را که شما و فرزندتان برای رویارویی با آن آمادگی دارد را اجرا کنید.

چگونه ترس کودکان را از بین ببریم؟

به کودک خود کمک کنید تا قدم‌های کوچکی بردارد

چند قدم رو به جلو بردارید تا در رسیدن به هدف خود که غلبه بر ترس کودکان است برسید. این می‌تواند چیزی باشد که با گذراندن یک شب در اتاق خواهر و برادر یا اتاق والدین شروع شود. اگر فرزند شما از رفتن به مدرسه جدید نگران است، این ممکن است به معنای ملاقات با افراد شاغل در مدرسه، داشتن چند دوست برای بازی و یا بازدید از مدرسه قبل از شروع کلاس‌ها باشد.

برنامه‌های پشتیبان تهیه کنید

برنامه پشتیبان کمک می‌کند که ترس‌های فرزند خود را لیست کنید. ترس چیست؟ اولین کار دفاعی نسبت به ترس چیست؟ چگونه کودک وقتی شما در اطرافش نیستید بر ترس خود غلبه می‌کند؟ شما حتی می‌توانید در متداول‌ترین موقعیت‌های ترس نقش‌آفرینی کنید. برای مثال، اگر کودک از تاریکی می‌ترسد، با او در تاریکی قرار بگیرید و به او در مورد تاریکی اطلاعات دهید.

روش غلبه بر ترس کودکان

برای غلبه بر ترس کودکان آنها را تشویق کنید

هر وقت کودک شما با ترس روبرو شد و با او مقابله کرد، او را تشویق کنید. بگذارید فرزندتان بداند که چقدر مشوق او هستید. کودکانی که احساس کنند والدین آنها نقش حمایت‌گر دارند، می‌توانند بر ترس‌های دیگر خود غلبه کنند. سخنان مثبت از شما برای پیشرفت فرزندتان در طولانی‌مدت بسیار مهم هستند. هر پیشرفت سریع در ترس کودکان نشان از تشویق و تلاش شما است.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکار کنترل خشم در کودکان ؛ چطور عصبانیت در کودکان را مدیریت کنیم؟[/su_animate]

[/su_box]   

کلام آخر

اگر فرزند شما هراسی دارد یا به روش‌های دیگر مضطرب به نظر می‌رسد، به راه‌هایی که ممکن است سهواً باعث بدتر شدن مشکل او شوید، توجه کنید. به فرزندان خود این سیگنال را بفرستید که به او اعتماد دارید. هرچه بیشتر به بچه‌های‌تان نشان دهید که به آنها اعتقاد دارید، بیشتر به ما نشان می‌دهند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

[su_note note_color=”#d1d3d4″ radius=”10″ class=””]

بعضی اوقات ممکن است شما نتوانید ترس‌های فرزندتان را کاهش دهید و لازم است از یک متخصص که در زمینه اضطراب کودکان فعال است، کمک بگیرند. اگر فوبیا یا ترس فرزند شما مرتباً (حداقل روزی یک بار) تکرار می‌شود و شما هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نکرده‌اید، پس به متخصص رجوع کنید. به هر روی، راهکارهای بالا برای غلبه بر ترس کودکان را یک به یک اجرا کنید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید