راهکارهای مقابله با افسردگی در نوجوانان

راهکارهای مقابله با افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می‌تواند به مراتب بیشتر از بزرگسالان متوجه آنها باشد. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که از هر پنج نوجوان در جنبه‌های مختلف زندگی، یک نوجوان در طی یک دوره خاص از افسردگی رنج می‌برد. اما، در حالی که افسردگی قابل درمان است، اکثر نوجوانان افسرده هرگز کمکی دریافت نمی‌کنند.

افسردگی در نوجوانان فراتر از حالت خستگی است. این مورد، یک مشکل جدی برای سلامتی است که بر هر جنبه‌ای از زندگی یک نوجوان تأثیر می‌گذارد. خوشبختانه، این قابل درمان است و والدین می‌توانند به آنها در این زمینه کمک کنند.

عشق، یک راهکار و پشتیبان شما در جهت کمک به فرزند نوجوان‌تان در غلبه بر افسردگی و بازگشت به اصل زندگی است. اما برای دانستن راهکارهای دیگر، بهتر است با مقاله‌ای دیگر از ذهن همراه باشید.

مشکلات متعدد در رابطه با افسردگی در نوجوانان

مشکلات متعدد در رابطه با افسردگی در نوجوانان

در حالی که خلق و خوی بد در دوران نوجوانی وجود دارد، اما افسردگی چیز دیگری است. تأثیرات منفی افسردگی در نوجوانان فراتر از روحیات مالیخولیایی است! افسردگی می‌تواند جوهره شخصیت نوجوان شما را از بین ببرد و باعث احساس غم و اندوه، ناامیدی یا عصبانیت شود.

بسیاری از کردارها یا رفتارهای سرکش و ناسالم در نوجوانان می‌تواند نشانه افسردگی باشد. موارد زیر چند روش است که نوجوانان در تلاش برای کنار آمدن با درد عاطفی خود عمل می‌کنند:

  • مشکلات مدرسه: افسردگی می‌تواند باعث کاهش انرژی و تمرکز شود. در مدرسه، این ممکن است به حضور ضعیف، افت نمره یا سرخوردگی از درس خواندن شود.
  • گریختن: بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می‌کنند، زیرا اغلب کسی مشکل اصلی‌ها آنها را متوجه نمی‌شود!
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل: نوجوانان ممکن است در تلاش برای «خوددرمانی» سراغ الکل یا مواد مخدر را بگیرند. متأسفانه، سوء مصرف مواد فقط اوضاع را بدتر می‌کند.
  • عزت نفس پایین: افسردگی می‌تواند احساس زشتی، شرم، ناکامی و بدبینی را برانگیزد و به آن شدت بخشد.
  • اعتیاد به تلفن‌های هوشمند: ممکن است نوجوانان برای فرار از مشکلات خود به اینترنت رجوع کنند، اما استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند و اینترنت فقط باعث افزایش انزوای آنها و حاد شدن افسردگی‌شان می‌شود.
  • رفتارهای بی‌پروا: نوجوانان افسرده ممکن است درگیر رفتارهای خطرناک یا پرخطر، مانند رانندگی بی‎پروا، نوشیدن زیاد الکل و روابط جنسی ناامن شوند.
  • خشونت برخی از نوجوانان افسرده: معمولاً پسرهایی که قربانی زورگویی هستند، می‌توانند پرخاشگر شوند و رفتار خشونت‌آمیز از خود نشان دهند.

افسردگی در نوجوانان همچنین با تعدادی دیگر از مشکلات سلامت روان از جمله اختلالات و صدمه به خود همراه است. در حالی که افسردگی می‌تواند درد بزرگی را برای نوجوانان ایجاد کند، و زندگی روزمره خانوادگی آنها را مختل کند، موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

علائم و نشانه‌های افسردگی در نوجوانان

 

بر خلاف بزرگسالان که توانایی درخواست کمک به خود را دارند، نوجوانان برای تشخیص درد و رنج خود به والدین، ​​معلمان و یا مراقبان دیگر متکی هستند تا بتوانند رنج‌های خود را بشناسند و از آنها کمک دریافت کنند.

اما این همیشه آسان نیست، زیرا نوجوانان مبتلا به افسردگی لزوماً غمگین به نظر نمی‌رسند. درعوض، تحریک‌پذیری، عصبانیت و اضطراب ممکن است برجسته‌ترین علائم باشند.

علائم و نشانه‌های افسردگی نوجوانان به شرح زیر هستند:

  • غم یا ناامیدی
  • تحریک‌پذیری، عصبانیت یا خصومت
  • گریه‌های مکرر
  • انصراف از دوستان و خانواده
  • از دست دادن علاقه به فعالیت
  • عملکرد ضعیف مدرسه
  • تغییر در عادات غذایی و خواب
  • بی‌قراری و آشفتگی
  • احساس بی‌ارزشی و گناه
  • عدم اشتیاق و انگیزه
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • مشکل تمرکز
  • درد غیرقابل توضیح
  • فکر مرگ یا خودکشی

راهکارهای مقابله با افسردگی در نوجوانان

۱- ارتباطات اجتماعی نوجوان خود را تقویت کنید

نوجوانان افسرده تمایل به دوری از دوستان خود و فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند دارند. اما انزوا فقط افسردگی را بدتر می‌کند، بنابراین هر کاری را می‌توانید انجام دهید تا به نوجوان‌تان دوباره وصل شود.

صحبت کردن روزانه را کنار بگذارید و زمانی که کاملاً روی نوجوان خود متمرکز هستید، بدون حواس پرتی و یا بدون تلاش برای انجام چند کار، صحبت کردن را شروع کنید. کار ساده چهره به چهره می‌تواند نقش بسزایی در کاهش افسردگی نوجوان داشته باشد.

به یاد داشته باشید، صحبت کردن در مورد افسردگی یا احساسات نوجوان وضعیت را وخیم‌تر نمی‌کند، اما حمایت شما می‌تواند تفاوت زیادی در بهبودی آنها ایجاد کند.

آنچه در توان دارید انجام دهید تا نوجوان خود را به دیگران متصل کنید. آنها را ترغیب کنید که با دوستان‌شان بیرون بروند یا آنها را به خانه دعوت کنند. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که سایر خانواده‌ها را درگیر می‌کند و به فرزندتان فرصتی می‌دهد تا با بچه‌های دیگر ملاقات و ارتباط برقرار کند.

فعالیت‌هایی را به آنها پیشنهاد دهید، از جمله ورزش، کلاس هنری، رقص یا موسیقی که از علایق و استعدادهای نوجوان شما استفاده می‌کنند. در حالی که نوجوان شما ممکن است در ابتدا فاقد انگیزه و علاقه باشد، اما باید شروع به احساس بهتر کنند و مجدداً اشتیاق خود را به دست آورند.

۲- سلامت جسمی برای درمان افسردگی در نوجوانان مهم است

سلامت جسمی و روحی به طور غیرقابل تفکیکی با یکدیگر در ارتباط هستند. افسردگی با عدم تحرک، خواب ناکافی و تغذیه نامناسب تشدید می‌شود. متأسفانه،  شخصیت نوجوانان به دلیل عادت‌های ناسالم شناخته می‌شوند، دیر بیدار ماندن، خوردن غذای ناسالم و گذراندن ساعت زیاد در اینترنت! اما شما به عنوان والدین می‌توانید با ایجاد یک محیط سالم در خانه، با این رفتارها مقابله کنید.

نوجوان خود را حرکت دهید! ورزش برای سلامت روان کاملاً ضروری است، بنابراین نوجوان خود را فعال کنید تا کاری انجام دهد. در حالت ایده‌آل، نوجوانان باید حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در روز داشته باشند. به فعالیت‌های ورزشی – تفریحی فکر کنید، مانند رقصیدن، دوچرخه‌سواری، اسکیت بورد و موارد دیگر.

نوجوانان اغلب برای فرار از مشکلات خود به سمت فضای آنلاین می‌روند، اما وقتی زمان این کار افزایش می‌یابد، فعالیت بدنی و ارتباط با دوستان کاهش می‌یابد. هر دو دستورالعمل منجر به وخیم‌تر شدن علائم می‌شوند.

وعده‌های غذایی مغذی و متعادل را تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما از مواد مغذی مورد نیاز برای بهینه‌سازی سلامت مغزی و پشتیبانی از خلق و خو برخوردار است. مواردی مانند چربی‌های سالم، پروتئین باکیفیت و محصولات تازه را جایگزین کنید.

خوردن بسیاری از غذاهای نشاسته‌ای برای بسیاری از نوجوانان افسرده، فقط تأثیر منفی بر خلق و خو و انرژی آنها خواهد گذاشت. همچنین نوجوانان برای عملکرد بهینه بیش از بزرگسالان به ۹-۱۰ ساعت خواب شب نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما شب ها بی‌مورد بیدار نمی‌ماند.

سلامت جسمی برای درمان افسردگی در نوجوانان مهم است

۳- می‌دانید چه موقع به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

پشتیبانی و تغییر در شیوه زندگی سالم می‌تواند افسردگی در نوجوانان را کاهش دهد. هنگامی که افسردگی شدید است، دریغ نکنید که از یک متخصص بهداشت روان با آموزش پیشرفته و پس زمینه قوی برای نوجوانان، کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید نوجوان‌تان با انگیزه باشد و در کاری مشغول شود، ترجیحات آنها را نادیده نگیرید و تصمیمات یک جانبه‌ای اتخاذ نکنید.. اگر فرزند شما احساس ناراحتی می‌کند و با روا‌ن‌شناس یا روان‌پزشک ارتباط برقرار نمی‌کند، خودتان باید کاری انجام دهید.

گفتگوی درمانی اغلب یک درمان اولیه مناسب برای موارد خفیف تا متوسط ​​افسردگی است. در طول دوره درمان، افسردگی نوجوان شما ممکن است برطرف شود. اگر این‌گونه نباشد، دارو ممکن است تجویز شود.

متأسفانه، برخی والدین احساس می‌کنند که داروهای ضد افسردگی نسبت به سایر روش‌های درمانی که ممکن است از نظر هزینه مضر باشند یا پرمخاطره باشند، مناسب‌تر هستند.

با این وجود، اگر فرزند شما در معرض خطر خودکشی قرار گیرد، در این صورت ممکن است دارو یا مشاهده مداوم لازم باشد. در همه موارد، داروهای ضد افسردگی در بخشی از یک برنامه درمانی گسترده و پیچیده مؤثر هستند.

کلام آخر

زندگی با یک نوجوان افسرده می‌تواند دشوار باشد. بعضی اوقات، ممکن است احساس خستگی، طردشدن، ناامیدی، وخیم شدن یا هر احساسات منفی دیگری را تجربه کنید. در طول زمان تلاش برای درمان، به یاد داشته باشید که فرزند شما به طور عام مشکل ساز نیست. نوجوان شما رنج می‌برد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا او را درک کنید.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما از تمام دستورالعمل‌های درمانی پیروی می‌کند. تغییرات وضعیت نوجوان خود را ردیابی کنید و اگر به نظر می‌رسد علائم افسردگی رو به وخامت است با پزشک تماس بگیرید.

راه بهبودی افسردگی در نوجوانان ممکن است پر پیچ و خم باشد، بنابراین صبر ضروری است. از پیروزی‌های کوچک شادی کنید و برای بازگرداندن شرایط عادی زندگی آماده شوید. از همه مهمتر، خودتان را قضاوت نکنید یا خانواده خود را با دیگران مقایسه نکنید. تا زمانی که بهترین تلاش خود را برای کمک به نوجوان خود انجام می‌دهید، فقط به خود یادآوی کنید که: «فقط من باید کار درست را انجام دهم.»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید