راهکارهای افزایش عزت نفس کودکان ؛ چگونه عزت نفس فرزندمان را بالا ببریم؟

افزایش عزت نفس کودکان

فهرست مطالب

افزایش عزت نفس کودکان در سلامت اجتماعی، روحی، رفتاری و عاطفی آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. عزت نفس بالا همچنین در نحوه برخورد کودکان با مشکلات، ارتباط با همسالان و سایر چالش‌های موجود در مسیر زندگی، تأثیر بسزایی می‌گذارد.

عزت نفس در اصل این است که کودک شما خودش را می‌بیند و به خودش فکر می‌کند تا بتواند توانایی‌هایش در انجام کارها را بهبود بخشد. کودکان، عزت نفس بالا را به میزان احساس عشق، حمایت، تشویق و حتی انتقادی (از نوع سازندش) که از والدین‌شان می‌گیرند، به دست می‌آورند، با ذهن همراه باشید.

راهکارهای افزایش عزت نفس کودکان

راهکارهای افزایش عزت نفس کودکان

در اینجا چندین راهکار مؤثر و کاربردی وجود دارند که والدین می‌توانند آنها را در افزایش عزت نفس کودکان خود به کار ببرند:

عشق خود را به فرزندتان نشان دهید

دانستن اینکه چقدر او را دوست دارید، به فرزندتان احساس امنیت و تعلق خاطر می‌دهد. این احساس عشق و دوست داشتن! با بزرگ شدن کودک، به او در پیدا کردن دوستان خوب و ایجاد پیوندهای اجتماعی قوی و سایر موارد کمک خواهد کرد.

ابراز عشق می‌تواند به صورتی کلامی یا ابزاری باشد، برای مثال، به طور روزانه به فرزندان خود بگویید: «دوستت دارم» یا هر چند وقت یکبار برای او کادو بخرید. رابطه دوستانه شما با کودک باعث می‌شود که او در زندگی شخصی‌اش نیز فردی برونگرا باشد و بتواند احساسات خود را به راحتی بیان کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تقویت خلاقیت کودک پنج ساله ؛ چطور کودکانی خلاق داشته باشیم؟[/su_animate]

[/su_box]

جهت افزایش عزت نفس کودکان با کودک خود بازی کنید

وقتی با کودک خود بازی می‌کنید، به او نشان می‌دهید که دوست دارید با او وقت بگذرانید و از حضور او قدردانی می‌کنید. تفریح با فرزندتان به افزایشاعتماد به نفس و روحیه کار تیمی در او می‌افزاید.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند که بازی با کودک، شانس او برای داشتن زندگی شاد را افزایش می‌دهد. بنابراین، سعی کنید در ساعاتی از روز با فرزند خود همراه شوید، بازی‌های آموزشی می‌تواند به رشد فکری کودک نیز کمک کنند. افزایش عزت نفس کودکان با بازی که ریشه در ذات بچه‌ها دارد، بهترین راهکار برای توسعه شخصیتی او است.

به کودک خود مسئولیت دهید

مسئولیت انجام کارهای متناسب با سن، به فرزند شما حس هدف و انگیزه می‌بخشد. حتی اگر او کاری را عالی انجام نداد، به او نشان دهید که شما از تلاش‌هایش قدردانی کرده‌اید. او را به خاطر تمام کارهایی که انجام می‌دهد، ستایش کنید و به او اطمینان دهید که با گذشت زمان، او در انجام بسیاری از کارها بهتر و بهتر خواهد شد.

برخی از مسئولیت‌ها می‌توانند به کمک کردن در جمع کردن وسائل شخصی و حتی کمک در کارهای خانه باشد. این بدان معنا است که از او بخواهید – حتی در مواردی که کودکان نوپا هستند – در آشپزی، چیدن میز و مرتب کردن تخت خواب خود کمک کنند.

برای افزایش عزت نفس کودکان با آنها استقلال دهید

سال‌های مدرسه (دوره ابتدایی)، استقلال در کودکان به سرعت در حال رشد است. با رسیدن به دوران راهنمایی، بسیاری از کودکان می‌توانند به تنهایی به مدرسه بروند و به خواهر و برادرهای کوچک‌تر خود کمک کنند.

این مهم است که والدین به بچه‌ها اجازه دهند که به طور فزاینده‌ای مستقل‌تر رفتار کنند. استقلال به آنها اجازه می‌دهند با معلمان خود در مورد هر مشکلی به تنهایی صحبت کنند، تکالیف مدرسه را سازماندهی کنند و بتوانند به داشتن و نداشتن چیزها به تنهایی تصمیم بگیرد. کنترل مداوم فرزند، چیزی مخالف استقلال در او است؛ بنابراین به جای کنترل مداوم به او احساس آزادی و استقلال دهید.

برای افزایش عزت نفس کودکان با آنها استقلال دهید

هرگز کودک خود را تحقیر نکنید

هنگامی که فرزندتان کاری را انجام می‌دهد که شما را عصبانی می‌کند، حتماً به عکس‌العملی که نشان می‌دهید توجه کنید. سعی کنید خود را آرام کنید، اینکه کودک رفتار خاصی انجام می‌دهد ، این نشان از طبیعت ذاتی او است. با فرزند خود با احترام صحبت کنید، فریاد نزنید، به دنبال راه‌حل عاقلانه باشید.

زبان بدن و لحن شما نیز بسیار مهم است، اگر به نشانه ترساندن کودک، دست خود را بالا ببرید، عملاً عزت نفس در او را به کلی از بین خواهید برد. همچنین با لحنی دلپذیر و دوستانه با فرزند خود صحبت کنید؛ ضروری است در لحن شما هیچ گونه تهدید و خشمی وجود نداشته باشد.

برای افزایش عزت نفس کودکان حتماً تلفن همراه را کنار بگذارید

ما این روزها به طور مستمر از گوشی همراه خود استفاده می‌کنیم، به ویژه رسانه‌های اجتماعی بخش اعظمی از زمان ما در روز را به خود اختصاص داده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهید که بیشتر بچه‌ها از اینکه والدین‌شان مداوم در شبکه‌های اجتماعی هستند و به آنها توجه نمی‌کنند، ناراضی هستند.

این مورد حتی درباره بزرگسالان نیز صادق است، هیچ کس از نادیده گرفته شدن و بی توجهی لذت نمی‌برد! برای افزایش عزت نفس کودکان لازم است تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید و سعی کنید وقت و زمان خود را به طور مؤثر با فرزندتان سپری کنید.

تقویت عزت نفس کودکان

اجازه دهید کودکان کارهای خود را نشان دهند

با کودک خود روی کارهای دستی (برای مثال نقاشی) کار کنید و آنها را در خانه نمایش دهید. وقتی او آثار هنری، نوشتن و سایر پروژه‌های خود را از مدرسه به خانه می‌آورد، از او بخواهید که در مورد چگونگی ساخت آن با شما صحبت کند.

کودکان عاشق این هستند که در مورد کارهای خود با دیگران صحبت کنند، زیرا دوست دارند دیده شوند. به کودک خود فرصتی دهید تا مواردی را که ساخته است را بازگو کند. به او اجازه دهید احساس کند که آفریده‌هایش شایسته توجه هستند، به این ترتیب درک می‌کند که نظر و افکارش اهمیت دارند.

به رشد ذهنی کودک کمک کنید

به فرزندتان کمک کنید تا افکار و اظهارات منفی را تغییر دهد. کودکان دارای ذهنیت رشد بر این باورند که توانایی‌های آنها می تواند با گذشت زمان بهبود یابد. این بر خلاف کودکان با طرز فکر ثابت است که فکر می‌کنند توانایی‌های‌شان تنظیم شده است و نمی توانند آنها را تغییر دهند.

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است بگوید: «من نمی‌توانم این را بخوانم. خیلی سخت است.» شما می‌توانید با گفتن پاسخ: «بله، خواندن این برای تو سخت است، ولی بیا تا راه‌های دیگر را امتحان کنیم.» رشد ذهنی کودک باید بدون کنترل و سختگیری باشد، اگر موضوعی سخت است، باید راهکار اصلی آن را با آرامش به کودک آموزش دهید.

بهبود عزت نفس کودکان

برای افزایش عزت نفس کودکان آنها را ستایش کنید

اگرچه ستایش بیش از اندازه اثری عمس دارد، اما وقتی به درستی انجام شود، به افزایش عزت نفس کودکان کمک می‌کند ارزشمند عزت نفس است. به خاطر داشته باشید که کمی ستایش غیرمستقیم، مانند اینکه از کار فرزند خود یک تعریف ساده می‌کنید، می‌‌تواند شگفتی‌هایی زیادی را در توسعه شخصیت او ایجاد کند.

به جای اینکه مدام از کودک خود تعریف و تمجید کنید، سعی کنید بیشتر کارهای او را تحلیل کنید، برای مثال، اگر کودک نقاشی زیبایی کشید، به جای اینکه بگویید: «چقدر عالی کشیدی.» بگویید: «چرا در این قسمت رنگ آبی را انتخاب کردی؟» به این شکل می‌توانید هم توجه خود را به کار نشان دهید و درک کنید در ذهن کودک چه مسائلی در جریان است.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکار غلبه بر ترس کودکان [/su_animate]

[/su_box]

بگذارید بچه‌ها انتخاب‌های خود را داشته باشند

بچه‌ها در سن دو سالگی می‌توانند تصمیمات شخصی بگیرند. در این امتداد، وقتی کودکان انتخاب‌های متناسب با سن خود انجام می‌دهند، احساس قدرت بیشتری می‌کنند. برای این منظور می‌توانید به فرزند خود اجازه دهید به تنهایی تصمیم بگیرند که آیا در زمستان پالتو، کلاه و دستکش بپوشند.

هنگامی که او تفاوت بین گرما و سرما را می‌داند، انتخاب لباس می‌تواند بر عهده خود او باشد! این کار باعث می‌شود کودک بر بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب خود را بر عهده بگیرند. بنابراین، هر چه کودک بیشتر رشد می‌کند، بگذارید انتخاب‌های آزادانه بیشتری نیز داشته باشد.

افزایش اعتماد به نفس کودکان

به علائق کودک خود توجه کنید

یافتن علائق و فعالیت‌هایی که کودک از آن لذت می‌بردف می‌تواند به او کمک کند تا نقاط قوت خود را کشف کند. این به نوبه خود در افزایش عزت نفس کودکان نقشی مهمی ایفا می‌کند. اگر فرزند شما صدای خوبی دارد و دوست دارد آواز بخواند، او را به گروه کُر محلق کنید، یا اگر به فوتبال علاقه دارد، او را در مدرسه آموش فوتبال ثبت نام کنید.

علائق کودک، چیزهایی هستند که به استعدادهای ذاتی او مربوط می‌شود و می‌توانند سازنده آینده او باشند. اگر شما بیشتر به علائق کودک توجه کرده و آنها را کشف کنید، می‌توانید فرزندانی موفق به جامعه تحویل دهید.

کلام آخر

عزت نفس این است که کودکان چقدر برای خودشان ارزش قائل بوده و اعتقاد دارند که در دنیای خود چقدر مهم هستند. رشد اعتماد به نفس مثبت برای همه بچه‌ها مهم است. اما برای آنهایی که تفاوت‌های یادگیری و تفکر دارند، می‌تواند سخت‌تر باشد. به این دلیل که عزت نفس به توامند بودن کودکان وابسته است.

کودکانی که تفاوت‌های یادگیری و تفکر دارند، اغلب برای پیشرفت در مدرسه باید سخت‌تر تلاش کنند. آنها ممکن است از نظر اجتماعی نیز به کوشش بیشتری نیاز داشته باشند. شما می‌توانید با تمجید از تلاش‌های او و کمک به شناختن و استفاده از نقاط قوتش، به فرزند خود در افزایش عزت نفس مثبت کمک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید