چگونه خوش‌حالی را تبدیل به یک عادت کنیم؟

چگونه خوش‌حالی را تبدیل به یک عادت کنیم؟

خوش‌حالی هنر لذت بردن از زندگی است.

موافقید؟! واقعاً شاد بودن چیست جز اینکه بتوانی هویت زندگی را با تمام بالا و پایین‌هایش به رسمیت بشناسی و آن‌چنان آن را جدی نگیری که روزی کالبد غرق‌شده‌ات را بر ساحل خود رها نکند؟

چرا راه دور برویم؟ چند نفر از شما در اینستاگرام خود کسانی را دنبال می‌کنید که خوش‌حالی را تا یک خوشی سطحی در حد لباس‌های گران‌قیمت، ماشین‌های مدل‌بالا و ناتوانی در پاسخ به پرسش « لذت واقعی از زندگی چطور به دست می‌آید؟» نشان می‌دهند؟

در مثل مناقشه نیست و همه میدانیم، رفاه با ملزومات مادی خوشایند است. اما رفاه ذهنی بدون شک با این مادیات همیشه اتفاق نمی‌افتد.

با توجه به تعاریف متفاوت در مورد خوش‌حالی، این وضعیت روانی با همراهی رفاه ذهنی و ملزومات مادی معنا پیدا می‌کند.

فراموش نکنید که قرار نیست تعریف من و آقای ایکس در مورد شاد بودن در زندگی یکی باشد. پس برای چند دقیقه فرصت دارید که به این پرسش، صادقانه پاسخ بدهید:

من خوش‌حالی را چطور در زندگی تجربه کردم و می‌کنم؟

شادتر زیستن ؛ در جست‌وجوی یک شادی بادوام

من فرزند زمانه خویش هستم و می‌توانم از پس یک سری ناهمواری‌ها بربیایم!

اکنون بخوانید

خوش‌حالی را بهتر بشناسید

خوش‌حالی یک عادت

خوش‌حالی را می‌توان یک وضعیت روانی مبتنی بر عواطف در نظر گرفت که با احساساتی مثل لذت، خشنودی، قناعت و عملکرد تعریف می‌شود.

با این اوصاف و با توجه به تعاریف متفاوتی که وجود دارد، خوش‌حالی در بسیاری از موارد دربردارنده احساسات مثبت و رضایت از زندگی می‌شود.

اگر پای صحبت دوستان و اطرافیان نشسته باشید، با دو نگاه در مورد خوش‌حال بودن روبه‌رو خواهید شد:

◄ من چه احساسی در لحظه دارم؟

احساس کلی من در زندگی چیست؟

روانشناسان و بسیاری از اهالی فن در حوزه علوم اجتماعی، معمولاً با توجه به همین دو نگرش از عبارت « رفاه ذهنی» subjective well-being برای تعریف این وضعیت احساسی استفاده می‌کنند.

♦♦ رفاه ذهنی یعنی تمرکز بر احساسات کلی فرد که در زندگی آن‌ها را پیوسته تجربه می‌کند.

خوش‌حالی چه اجزایی دارید؟

با تعریف جامع و کوتاهی که از این وضعیت روانی دلخواه داده شد وقت آن رسیده که بدانیم به‌راستی  شادی چه اجزایی را دربرمی گیرد.

رفاه ذهنی دو جزء کلیدی دارد:

◄ تعادل احساسی

چه کسی در این کره خاکی هست که بگوید من فقط احساسات مثبت یا فقط عواطف منفی را تجربه کرده‌ام و از حال و احوالات روحی دیگر بی‌خبرم. دراین‌بین، تکرار و غلبه تجربیات احساسی مثبت بر حالات روحی منفی باعث می‌شود تا جامعه، شخص را یک فرد خوش‌حال بشناسد.

◄ زندگی رضایتمندانه

این احساس با چگونگی دریافت آن در موقعیت‌های مختلف زندگی ارتباط دارد که شامل روابط شخصی، روابط کاری، موفقیت‌ها و سایر موقعیت‌های مهم می‌شود.

با انواع خوش‌حالی آشنا شوید

آشنایی با انواع خوش‌حالی

برای خواندن این بخش جالب آماده هستید؟! برای آشنایی با انواع شادی که احتمالاً تابه‌حال به گوشتان نخورده است.

بدون تردید روش‌های شگفت‌انگیز متفاوتی برای درک شاد بودن هست که یک نمونه آن را به ارسطو، فیلسوف یونانی، نسبت می‌دهند.

ارسطو تفاوت جالب‌توجهی بین انواع شادی قائل است و آن را به دو نام هدونیا hedonia و ایدامونیا eudaimonia تقسیم می‌کند.

هدونیا

خوش‌حالی هدونیک Hedonic از چشمه « لذت» سیراب می‌شود. این لذت با انجام کارهایی مثل خود مراقبتی ، برآورده شدن آرزوها، تجربه اتفاقات لذت‌بخش و رضایت در زندگی در وجود فرد ریشه می‌دواند.

ایدامونیا

این نوع خوش‌حال بودن زمانی به دست می‌آید که فرد در جست‌وجوی معنا و فضیلت باشد. شادی ایدومونیک همراه است با احساس معنادار بودن و ارزشمندی زندگی و اینکه فرد هدفی را در آن دنبال می‌کند.

این خوش‌حالی با انجام مسئولیت‌های سپرده‌شده به فرد، برنامه‌ریزی و تمرکز روی اهداف بلندمدت، توجه به آسایش و رفاه دیگران و مدیریت زندگی با ایده‌های شخصی خود را نشان می‌دهد.

چرا باید در جست‌وجوی خوش‌حالی باشم؟

پرسش عجیب و چالش‌برانگیزی که بد نیست گاهی در بزنگاه زندگی از خودمان بپرسیم. چند دلیل مهم و تعیین‌کننده وجود دارد:

  • افزایش امید به زندگی
  • بالا رفتن انگیزه، انرژی و سلامتی جسمی و روانی
  • افزایش بازدهی و سازندگی فردی
  • کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کاری می‌کند که شما جوان‌تر و بهتر به نظر برسید.
  • استرس، به حاشیه رانده می‌شود.
  • سیستم ایمنی قوی‌تر
  • شما را خونسردتر و ازنظر ذهنی قوی‌تر می‌کند.
  • بهبود خودکنترلی و تقویت مهارت‌ها

چند مهارت ساده برای خوش‌حال بودن

چه وقتی بهتر از حالا که با دلایل کافی برای خوش‌حالی آشنا شده‌ایم! هریک از این راهکارها را بدون شک در زندگی تجربه و پیاده کرده‌اید و احتمالاً از اینکه به‌عنوان مهارت شاد بودن در نظر گرفته‌شده باشند، از آن غافل بوده‌اید.

برای رفته‌ها، غصه نخور

قدیمی‌ها چه اندرز خوبی به ما داده‌اند. چون به‌خوبی می‌دانستند که پشیمانی چه قدرت عجیبی برای غمگین کردن ما دارد.

فرار خوش‌حالی با پشیمانی

بعد از برآورده نشدن آرزوها (پشیمانی) ، کینه‌توزی همیشه مهم‌ترین دلیل برای بی‌معنا کردن زندگی‌مان می‌تواند باشد.

به این سه عبارت فعلی دقت کنید:

  • می‌توانستم داشته باشم.
  • باید داشته باشم.
  • بهتر است داشته باشم.

به خاطر بسپارید که چنین عباراتی قادراند غم‌انگیزترین خلاصه از زندگی شما ارائه بدهند. پس به‌جای غصه خوردن برای رفته‌ها، بهتر نیست مشغول چیزی شوید که همیشه منتظرش بودید؟ خیلی نتیجه‌بخش‌تر از پشیمانی است!

به دنبال دل خودت باش

ساعت‌هایی که لباس نویسنده و مترجم را بر تن کرده و پای سیستم نشسته‌ام، همیشه جزو بهترین لحظات زندگی من است. این اوقات را همواره دوست داشته‌ام چون بهترین خودم هستم.

چطور می‌توانم این احساس خوشایند را با شما شریک شوم؟ احساس بسیار خوشایند صرف زندگی برای کاری (لذتی) که دوست می‌دارمش. توصیف آن کمی برای من سخت است.

♦♦ درواقع وقتی به دنبال دل خودت باشی، بذر خوش‌حالی ایدومونیک eudaimonic در جانت ریشه دوانده است.

نداشته هایت را به دیگران ببخش!

توجه، عشق و درک شدن همیشه برای ما به معنای احساس ارزش و خوش‌حالی است. از طرفی همه ما از کمبود این سه فاکتور در زندگی خود رنج می‌بریم و فکر می‌کنیم « زندگی واقعی» زمانی برای ما شروع می‌شود که این سه خواسته ما برآورده شود.

به‌جای سر کردن با این کمبودها، بهتر نیست روی سخاوتمند بودن خودمان کار کنیم؟ نداشته هایت را به دیگران ببخش! کمی از خواسته‌هایمان فاصله بگیریم و بدانیم خوش‌حالی حقیقی زمانی اتفاق می‌افتد که دست یاری و محبت به سمت دیگران دراز کنیم.

♦♦ باوجود گسترش روزافزون فعالیت‌های مجازی گروه‌های خیریه در روزهای سخت کرونایی، به‌خوبی و با صرف کمترین زمان می‌توانید این مهارت را کسب کنید.

معاشرت با طبیعت

این مهارت را ازجمله روش‌های افزایش انرژی درونی هم می‌دانم و تأکید می‌کنم، طبیعت در زندگی ملال‌انگیز و پرفشار امروز، نقش پیامبری با معجزه محکم را دارد.

روزهایی که برای ورزش به کرانه رودخانه شهر می‌روم، احساس سبکی و خوش‌حالی خوشایندی دارم که شاید در موقعیت‌های آرامش‌بخش دیگر کمتر آن را تجربه کنم.

پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند ارتباط مداوم با طبیعت در شادی کلی ما تأثیرگذار است. تماشای زیبایی دست‌نخورده و باشکوه رودخانه‌ها، آبشارها، جنگل‌ها، تخته‌سنگ‌های غول‌آسایی که با جلبرگ‌ها پوشانده شده‌اند و در یک‌کلام، گم شدن در سبزی و تازگی طبیعت کاری می‌کند تا بدن ما سطح سیتوکین cytokines التهابی را کاهش دهد و در نتیجه خلق‌وخوی بهتری داشته باشیم.

سلامت جسمی

راهتان را دور نکنید! خوش‌حالی از درون آغاز می‌شود. وقتی درگیر کمردرد، تپش قلب، درد گوش و دندان‌درد کلافه کننده‌ای هستید، نباید منتظر حال خوب و نهایتاً زندگی مطلوبی باشید.

ورزش، بهترین پیام‌رسان سلامتی است.

اگر مثل من اهل ورزش‌های هوازی و تمرین‌های استقامتی مثل کراس فیت نیستید و مراقبه و انواع مدیتیشن را دوست دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

تکنیک مدیتیشن ذن ؛ هنر فکر کردن به هیچ

درصورتی‌که هنوز با این نوع مراقبه آشنایی ندارید بهتر است بدانید که مدیتیشن ذن به توجه و تمرکز انسان نظم می‌بخشد

اکنون بخوانید

حتی یادگرفتن یک پیاده‌روی اصولی و ساده، می‌تواند سرعت شما را در مسیر خوش‌حالی، بالا ببرد.

چه چیزی برای تو بهتر جواب می‌دهد؟

همان‌طور که بالاتر هم نوشتم، قرار نیست شاد بودن و لذت از زندگی برای همه معنا و شکل یکسانی داشته باشد. به‌جای مقایسه زندگی خود با دیگران، روی موضوعاتی تمرکز بدهید که خروجی مفیدی دارند.

بد نیست به این چند پرسش پاسخ بدهید:

چه کسانی برای من مهم هستند و قدردان حضورشان هستم؟

چه فعالیتی در طول روز برای من خوشایند است؟

◄ برای آرام کردن خود در موقعیت‌های سخت از چه روش‌هایی استفاده می‌کنم؟

فراموش نکنید، به همان اندازه که باید نسبت به دیگران قلب بخشنده‌ای داشته باشیم، می‌توانیم برای « من» هم وقت بگذاریم.

اهمیت به رشد فردی

مقالات بسیاری در مجموعه ذهن نوشته شده است که در آن به اهمیت عنصر « جدیت و پشتکار» برای رسیدن به موفقیت پرداخته شده. فرقی نمی‌کند این موفقیت یک پیروزی در میدان ورزش، تصاحب مدال در المپیک فیزیک یا کسب سود قابل‌توجه در بازار بورس باشد.

وقتی توانمندی‌های خود را بشناسید و رشد فردی برایتان مهم باشد، نیمی از راه پرفرازونشیب موفقیت را طی کرده‌اید.

به خاطر بسپارید که با شناخت سفر قهرمانی خود و اینکه چه عادت‌ها و فعالیت‌هایی در طول روز دارید، قدم بزرگی برای رفاه ذهنی و خوش‌حالی خودتان برداشته‌اید.

خوش‌حالی در محل کار

همه آنچه تا اینجا نوشته شد، نگرش من نسبت به مفهوم شادی و لذت در مقیاس گسترده‌تری به نام زندگی بود. فکر می‌کنم همه ما، نیاز به دانش بیشتر و بهتری برای خوش‌حال بودن در یک محیط رسمی معروف به محل کار داریم.

فکر می‌کنید چند درصد کارمندان به دنبال استعفا از شغل خود هستند و چند نفر آن‌ها از درآمدشان رضایت کافی ندارند؟

ابتدای مقاله نوشتم که زندگی رضایتمندانه یکی از اجزای رفاه ذهنی است و بدون شک بخشی از این رضایت، با دریافت مزایای مالی در زندگی شغلی به دست می‌آید که نتیجه آن رضایت شغلی خواهد بود.

بد نیست استانداردهای زیر را از عوامل ایجاد احساس خوش‌حالی در محل کار در نظر بگیرید:

  • درآمد مناسب و کافی
  • درک سختی کار کارمند از سوی مدیر و ایجاد حس ارزشمندی
  • ایجاد انگیزه برای ادامه کار
  • محیط دوستانه

اینکه تا چه میزان همه این استانداردها در محیط کار رعایت می‌شود شاید به اندازه « رضایت شغلی» کلی و برقراری تعادل در زندگی فردی و کاری اهمیت نداشته باشد.

خوش‌حالی در آمار و ارقام

دانشگاه وارویک Warwick انگلیس در پژوهش خود مشخص کرد که کارمندان خوش‌حال تا ۱۲% در مقایسه با متخصصین ناشاد، بازدهی قابل‌توجه دارند.

خوش‌حالی در محل کار

آقای شان آکور Shawn Achor در کتاب « مزیت خوش بختی؛ هفت اصل برای رسیدن به آن» که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و انتشارات ابوعطا در ایران آن را منتشر کرده است،  این‌طور بیان کرده که فروش شرکتی که کارمندان شادی دارد حدود ۳۷% افزایش پیدا می‌کند.

درحالی‌که بازدهی این مجموعه تا ۳۱% بیشتر می‌شود و این دو رقم، عملکرد سازمانی مجموعه را تا میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و نتیجه آن، در مقیاس گسترده‌تر، بهبود کیفیت زندگی همه افراد حاضر در آن مجموعه خواهد بود.

این یعنی هرچه از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار باشند، کار و مسئولیت خود را حرفه‌ای‌تر انجام می‌دهند و از سوی دیگر، روابط شخصی بهتری با همکاران خود در محیط کار دارند.

خوشحالی تأثیر مستقیم بر بهبود عملکرد سازمانی فرد دارد.

مفهوم خوش‌حالی در محیط کار چیست؟

بعید است که عبارت Arbedjsglæde آربجزگل تابه‌حال به گوشتان خورده باشد! در زبان دانمارکی این عبارت به معنی « رضایت شغلی» است.

Arbedjsglæde  یعنی رضایت از پیش بردن یک مسئولیت در محل کار که شامل احساس خوب ناشی از انجام تعهد حرفه‌ای می‌شود.

با این توضیح، خوش‌حالی در محیط کار زمانی اتفاق می‌افتد که:

◄ از انجام کاری که به ما سپرده‌شده، لذت ببریم.

◄ احساس خوشایندی نسبت به هم‌تیمی‌های خود داشته باشیم.

◄ مزایای مالی قابل قبولی دریافت کنیم.

◄ فرصت و فضای کافی برای بهبود مهارت‌های فعلی خود داشته باشیم.

◄ از ما قدرشناسی شود و مورد تأیید باشیم.

آنچه مهم‌تر از موارد بالا خواهد بود، شامل فاکتورهای روانی زیر است که لزوم وجود و تقویت آن‌ها در عصر مدرن بیش‌ازپیش احساس می‌شود:

  • ویژگی‌های شخصیتی
  • دریافت و درک شخصی
  • عوامل روانی استرس‌زا
  • هوش هیجانی

آزمون هوش هیجانی چگونه و با چه هدفی انجام می شود؟

وقتی احساساتی می‌شوم دقیقاً نمی‌دانم دلیل بروز آن‌ها چیست.

اکنون بخوانید

پایان‌بخش

تصویر شاعرانه‌ای است اگر بگویم رودخانه زندگی از جایی آغاز و به‌جایی ختم می‌شود؛ جایی بزرگ‌تر و بی‌کران. حالا اینکه شما چطور در رودخانه زندگی رفتار کنید یا دیگران با شما رفتار کنند، بستگی به خودتان دارد.

برای یک شنای لذت‌بخش در این رودخانه حق دارید نگران و گاهی هراسان باشید ولی قرار نیست این احساسات در شما ماندگار باشند. پس با زیاد فکر کردن به اینکه « برای زنده ماندن چطور باید شنا کنم» خودتان را خسته و خوش‌حالی را از خودتان ناامید نکنید.

منبع:

https://www.businessinsider.com/science-backed-things-that-make-you-happier-2015-6#set-specific-goals-you-know-you-can-achieve-11

https://www.healthline.com/health/how-to-be-happy#daily-habits

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید