خلاصه کتاب چهار میثاق

خلاصه کتاب چهار میثاق

فهرست مطالب

می‌خواهید بدانید منبع باورهای خود محدود کننده ای که شادی  ما را می‌دزدند و رنج بی مورد ایجاد می‌کنند چیست؟ به دنبال رسیدن به آزادی شخصی هستید؟ برای پاسخ دادن به این سوالات حتما باید کتاب چهار میثاق را بخوانید.

چهار میثاق راهنمای عملی آزادی شخصی است که توسط دون میگل روئیس نوشته شده است. این کتاب، بر اساس حکمت قدیم ‌تلوتک‌‌ها نوشته شده است و  کدی قوی در مورد رفتارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به سرعت زندگی ما را به تجربه جدیدی از آزادی‌، شادی واقعی و عشق تبدیل کند. برای مطالعه خلاصه کتاب چهار میثاق با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب چهار میثاق

  • عنوان اصلی : The Four Agreements: A Practical Guide to Personal Freedom
  • نویسنده: دون میگِل روئیس و جَنِت میلز
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • ژانر:   خودیاری، معنوی
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۱۶  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

جایزه های کتاب

چهار میثاق برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد‌، از آن زمان تاکنون بیش از نه میلیون نسخه در ایالات متحده و هفت میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است.

این کتاب به ۴۶ زبان ترجمه شده است‌، نزدیک به ده سال در پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز ظاهر شد و سی و ششمین کتاب پرفروش برای یک دهه بوده است.

معرفی کتاب چهار میثاق

چهار میثاق از سنت دیرینه ‌تلوتک‌ها‌، قوم باستانی و بومی‌مکزیک‌، استفاده می‌کند تا به شما نشان دهد که چگونه از کودکی اهلی شده ایم‌، چگونه این قوانین به ما آسیب می‌رساند و چطور می‌توانیم با ایجاد میثاق‌های جدیدی با خودمان آن‌ها را بشکنیم و جایگزین کنیم.

‌تلوتک‌ها تمدنی باستانی در مکزیک بودند که حدود ۱۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند و به “زنان و مردان دانش” معروف بوده اند. آنها دانشمندان و هنرمندانی بودند که جامعه‌ای برای کشف و حفظ دانش و عملکردهای معنوی اقوام باستانی تشکیل دادند. این سنت، یک دین نیست بلکه بیشتر یک شیوه زندگی معنوی است.

کتاب چهار میثاق بر اساس اعتقاد ‌تلوتک به آزادی از باورهای خود محدود کننده که ممکن است باعث رنج در زندگی افراد شود، کمک می‌کند.

ایده اصلی این کتاب براین مبناست که همه ما در مورد نحوه زندگی خود “توافقاتی” را انجام می‌دهیم. ما با دوستان‌، شرکا‌، والدین‌، ​​فرزندان خود‌، با خدا، به طور گسترده تری با جامعه توافق کردیم. و البته‌، مهمترین توافق‌ها، آن‌هایی هستند که ما با خودمان بسته ایم.

همه این توافقاتی که انجام داده ایم “شخصیت” ما را هدایت می‌کند: آنها به ما می‌گویند که هستیم‌، چه احساسی داریم‌، چه چیزی را باور داریم و چگونه رفتار می‌کنیم. با این حال‌، در بیشتر موارد‌، این توافق‌ها  آگاهانه انتخاب نشده اند.

این کتاب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان بعضی از “توافق‌های” قدیمی‌ که دیگر به ما کمک نمی‌کنند را  شکست و در عوض  توافق‌های جدید را ایجاد کرد که آگاهانه آنها را انتخاب کرده‌ایم و سپس روز به روز از آنها حمایت کنیم.

باورهای خود محدود کنننده در خلاصه کتاب چهار میثاق

خلاصه کتاب چهار میثاق

در ادامه هفت درسی که می توان از این کتاب گرفت را مطرح خواهیم کرد. اما قبل از آن بهتر است بدانید این چهار میثاق چه چیزهایی هستند.

همانطور که گفته شد، همه ما توافق‌هایی را با خود انجام می‌دهیم. اما روئیس پیشنهاد می‌کند که توافق‌های شما هرچه باشد‌، باید بر اساس خرد ‌تلوتک چهار توافق یا میثاق زیر هم جز آن‌ها باشد.

  1. در کلام خود بی عیب و نقص باشید.
  2. هرگز مسائل را شخصی در نظر نگیرید.
  3. فرضیه پردازی نکنید.
  4. همیشه تمام تلاش خود را بکنید.

می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر همین حالا این کتاب را مطالعه نمایید.

خلاصه کتاب چهار میثاق‎‎

چهارمیثاق با الهام از باورهای باستانی نوشته شده است و به خوانندگان کمک می‌کند تا زندگی خود را به تجربه‌ای جدید از آزادی، عشق و خوشبختی تبدیل کنند.

‎اکنون بخوانید‎

 

درس ۱: یک جنگجوی درونی باشید تا شادی و سلامت خود را بازیابی کنید

دون میگِل می‌گوید همه ما باید مانند ‌تلوتک‌ها به یک جنگجو تبدیل شویم. اما قرار نیست با نیزه و تیر‌ بجنگیم، بلکه با ذهن مان. ‌تلوتک‌ها می‌دانستند که هر انسانی باید در درون خود، نبردی داشته باشد.

این نبرد علیه شرطی شدن نسبت به گذشته است. همه باورهای بی فایده ای که زمانی که خیلی جوان بودیم، برای باور کردنشان شست و شوی مغزی داده شده ایم.

اکثر ما وقتی اشتباهی می‌کنیم، قضاوت‌، انتقاد و محکومیت خودمان را آغاز می‌کنیم. این کار را انجام می‌دهیم و  فکر می‌کنیم “طبیعی” است. اما دون میگِل می‌گوید این فقط شرطی شدن نسبت به گذشته است. او می‌گوید هر انسانی در حین بزرگ شدن “اهلی” می‌شود‌، که این اهلی شدن، زخم‌های احساسی پر از سمی را در ما باقی می‌گذارد.

تصور کنید پوست همه از زخم‌های عفونی دردناک پوشیده شده است. بنابراین هر بار که دو نفر سعی می‌کنند به یکدیگر نزدیک شوند‌، زخم‌های احساسی آنها به هم ساییده می‌شود و هر دو دردی دردناک را حس  می‌کنند. این دقیقاً همان چیزی است که امروز در جهان اتفاق می‌افتد.

جنگجوی درون در خلاصه کتاب چهار میثاق

درس ۲: بیدار شوید و ببینید چگونه همه ما با باورها و قوانین غلط “اهلی” شده ایم

آیا تا به حال متوجه شده اید که کودکان اغلب چقدر خوشحال به نظر می‌رسند؟ وقتی آنها لبخند می‌زنند و سرگرم می‌شوند‌، کاملاً سرشار از شادی هستند. اما وقتی بزرگ می‌شویم‌، چه اتفاقی می‌افتد.

درست مانند حیوانات خانگی‌، کودکان انسان نیز اهلی می‌شوند‌. برای این کار اغلب از مجازات و پاداش استفاده می‌شود. آنچه مادر یا پدر می‌گویند را انجام دهید و آنها شما را دوست خواهند داشت. قوانین آنها را بشکنید و دیگر دوست داشتنی در کار نخواهد بود و این باعث می‌شود احساس تنهایی کنیم، انگار که در جنگلی تاریک گم شده ایم.

این همان چیزی است که دون میگل فرایند اهلی شدن می‌نامد. والدین‌، ​​مدارس‌، فرهنگ و مذاهب “قوانینی” را به ما می‌آموزند که برای تبدیل شدن به یک فرد خوب و ارزشمند باید از آن پیروی کنیم.

کودکان به طور طبیعی آسیب پذیر و بی دفاع هستند‌، بنابراین از قوانین پیروی می‌کنند زیرا از رها شدن بسیار می‌ترسند. آنها  رفتار مادر‌، پدر و سایر اطرافیان خود را کپی می‌کنند.

ما عمیق ترین باورهای خود را در زمانی که نمی‌توانستیم خودمان فکر کنیم‌، به دست آوردیم. اعتقادات درباره اینکه ما کیستیم‌، جهان چگونه است و روش صحیح زندگی کردن چیست.

درس ۳: هرگز برای زندگی کردن در عشق و صلح، خودتان را قضاوت و سرزنش نکنید 

عهد جدید کتاب مقدس با این جمله آغاز می‌شود: “در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود.”

نحوه صحبت با خودمان تجربه درونی ما از جهان را ایجاد می‌کند. تجربه ای که می‌تواند بهشت ​​یا جهنم باشد. به همین دلیل است که اولین میثاق  این کتاب این است که “در کلام خود بی عیب و نقص باشید”.

اما این دقیقاً به چه معناست؟ خوب‌، کلمه “بی عیب” به معنی کامل است. بنابراین باید کلماتی که برای صحبت با خود به کار می‌برید باید کامل یا بی عیب و نقص باشند.

بزرگترین گناهی که ما در کلام خود مرتکب می‌شویم قضاوت کردن است. بسیاری از ما آموزش دیده ایم تا یک قاضی داخلی را که همیشه همه چیز و همه را به سختی قضاوت می‌کند‌، همراه داشته باشیم. و اکثر اوقات هدف این قضاوت‌ها‌، خود ماست!

دائما در حال قضاوت و سرزنش خودمان هستیم‌، به این معنی که از نظر روانی “علیه خودمان اقدام می‌کنیم”. هر زمان که خود را برای هر چیزی قضاوت می‌کنیم‌، در مسیر بدبختی و جهنم پیش می‌رویم. دون میگل می‌گوید این عادت شماره ۱ است که اگر می‌خواهیم در کلام خود بی عیب و نقص باشیم، باید آن را ترک کنیم.

سرزنش و قضاوت خود در خلاصه کتاب چهار میثاق

درس ۴:  این موضوع را قبول کنید که هر کاری که مردم انجام می‌دهند، برای خودشان است و نه شما‌

وقتی کسی به ما توهین یا حمله می‌کند‌، احساس بدی داریم. چرا؟ زیرا احساس می‌کنیم که سخنان آنها چیزی درباره ما گفته است.

حقیقت این است که هر چیزی که مردم درباره شما می‌گویند در واقع بازتابی از رویای خودشان، برنامه ریزی خودشان است. به همین دلیل است که میثاق دوم در این کتاب این است: “هرگز مسائل را شخصی در نظر نگیرید.”

می‌دانید که همه در یک رویای منحصر به فرد زندگی می‌کنند. این یک رویا است که توسط قوانین‌، قضاوت‌ها‌، عقاید و باورهایی که در آن اهلی شده اند ایجاد شده است.  اما نکته اصلی اینجاست‌، دنیایی که شخص دیگری در آن زندگی می‌کند کاملاً متفاوت از دنیایی است که شما در آن زندگی می‌کنید.

اگر همه چیز را شخصی بگیرید‌، آسیب پذیر می‌شوید. همه از کودکی به نوعی سم احساسی آلوده شده اند. سم آنها می‌تواند شما را آلوده کرده و بیمار کند. وقتی فردی عصبانی‌، وسواسی به شما توهین می‌شوید این اتفاق می‌افتد.

شخصی در نظر نگرفتن مسائل   مانند یک واکسن است که شما را در برابر سم عاطفی دیگران مصون می‌کند تا بتوانید به راحتی در جهان حرکت کنید.

شخصی  نکردن مسائل به شما این امکان را می‌دهد که برای هدایت زندگی‌تان بیشتر به قلب تان اعتماد کنید. وقتی بفهمید که دیگران در رویاهای شخصی خود زندگی می‌کنند و ارتباط چندانی با شما ندارند‌، دیگر آنقدر تحت کنترل نظرات دیگران قرار نمی‌گیرید.

درس ۵:  فکر نکنید مردم هم دنیا را آنگونه که شما مشاهده می‌کنید، می‌بینند

برای زندگی در جهان‌، اغلب باید مفروضاتی داشته باشیم. به عنوان مثال‌، ما فرض می‌کنیم که خودروها همیشه با چراغ قرمز توقف می‌کنند‌، به همین دلیل است که گاهی اوقات در خیابان حتی بدون نگاه کردن راه می‌رویم. اما در حالی که مفروضات می‌توانند برای کارهای ساده ای مانند این به ما کمک کنند‌، در روابط ما نیز می‌توانند مخرب باشند

وقتی افراد فرضیاتی را مطرح می‌کنند‌، روابط می‌تواند به سرعت به سوء تفاهم و دعوا تبدیل شود. به همین دلیل است که میثاق سوم این است: “فرضیه پردازی نکنید.”

بزرگترین فرضی که داریم این است که بقیه هم مثل ما هستند. فرض می‌کنیم آنها هم مثل ما فکر می‌کنند و احساس می‌کنند و به چیزهایی که ما باور داریم، باور دارند. این مفروضات انتظارات نامرئی را در ذهن ما ایجاد می‌کند. وقتی دیگران  انتظارات مان را برآورده نمی‌کنند‌، به طرز وحشتناکی رنج می‌بریم.

در روابط‌، دان میگل می‌گوید بزرگترین فرض ما این است که باور کنیم عشق ما شخصی را تغییر خواهد داد. حقیقت این است که شما واقعاً نمی‌توانید دیگران را پیش بینی یا کنترل کنید‌، فقط می‌توانید انتخاب کنید که آنها را دوست داشته باشید یا نه. در اینجا یک نقل قول عالی است‌، شاید بهترین کل در کل کتاب:

“عشق واقعی این است که دیگران را همانطور که هستند بپذیرید بدون اینکه سعی کنید آنها را تغییر دهید.”

به هر حال تغییر واقعی نمی‌تواند از بیرون ایجاد شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک الگوی خوب برای اطرافیان خود باشید.  ما به طور طبیعی شروع به شباهت بیشتر با افرادی می‌کنیم که بیشترین زمان را در آنها می‌گذرانیم.

تفاوت دیدگاه در خلاصه کتاب چهار میثاق

درس ۶: در حالی که همیشه تمام تلاش خود را برای بله گفتن به زندگی انجام می‌دهید، عمل کنید

عمل کردن چگونگی ابراز وجود ما در جهان  است. عمل کردن چگونگی آشکار کردن نیت‌های مان در جهان است.

وقتی اقدامی‌انجام می‌دهیم‌، واقعاً به زندگی بله می‌گوییم. به همین دلیل است که میثاق چهارم “همیشه بهترین کار خود را انجام دهید” است.

و هرگز نمی‌توانید بیشتر از بهترین کار خود را انجام دهید. این را بشناسید و از انجام اقدامات بیشتر لذت خواهید برد. به جای قضاوت خود در برابر دیگران‌، بر انجام بهترین کارها توسط خودتان تمرکز کنید.

عمل کردن قدرتمند است اما ایده ای در ذهن تان برای نوشتن یک کتاب هیچ قدرتی ندارد‌، باید این ایده را با عمل ترکیب کنید و یک کتاب فیزیکی داشته باشید.

درس ۷: دیگران را ببخشید تا خودتان را آزاد کنید

بودا دو هزار سال پیش گفته است که نگه داشتن عصبانیت مانند نگه داشتن ذغال داغ در دست است. در نهایت‌، شما کسی هستید که می‌سوزید.

دون میگوئل می‌گوید مثل این است که همه با یک بیماری پوستی در حال گردش هستند. تصور کنید همه با صدها زخم آلوده پوشانده شده اند‌، زخم‌هایی که مملو از سم احساسی است. و هنگامی‌که بیش از حد به هم نزدیک می‌شویم‌، این زخم‌های احساسی به یکدیگر برخورد می‌کنند و ما را با خشم‌، کینه پر می‌کنند. بنابراین به هم  نزدیک نمی‌شویم.

تنها راه بهبود زخم‌های ما بخشش است. دون میگوئل می‌گوید هر کسی را که در گذشته به شما ظلم کرده است ببخشید‌، نه به این دلیل که آنها مستحق بخشش هستند‌، بلکه به این دلیل که شما شایسته زندگی با آرامش و عشق هستید. اما تا زمانی که عصبانیت و کینه خود را حفظ کنید‌، این اتفاق نمی‌افتد.

گام بعدی این است که خودتان را ببخشید. در اینجاست که پذیرش خود آغاز می‌شود و این گونه به یک انسان کاملاً آزاد تبدیل می‌شوید.

بخشش در خلاصه کتاب چهار میثاق

بخش هایی از متن کتاب چهار میثاق

“هر چه در اطراف تان اتفاق می‌افتد را شخصی درنطر نگیرید، هیچ کار دیگران به خاطر شما نیست. به خاطر خودشان است. »

” دیگر اجازه نمی‌دهم کسی به نام عشق، ذهنم را دستکاری کند و زندگی مرا کنترل کند.”

“هر انسانی یک هنرمند است. رویای زندگی اش مثل  ساختن یک اثر هنری زیبا است. “

“اگر در رویای گذشته زندگی کنید‌، از آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد لذت نمی‌برید‌، زیرا همیشه آرزو می‌کنید متفاوت از آنچه هست‌، باشد. زمانی برای دلتنگی برای هیچ چیز و هیچ کس وجود ندارد، چون زنده هستید. عدم لذت بردن از آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است‌، زندگی در گذشته است و مثل نیمه زنده بودن می‌باشد. این طرز فکر منجر به دلسوزی برای خودتان‌، رنج و اشک می‌شود. ”

“شهامت پیدا کنید و سوال بپرسید و آنچه را که واقعاً می‌خواهید بیان کنید. تا جایی که می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا از سوء تفاهم‌، غم و نمایش جلوگیری شود. ”

” چیزی که می‌گویم به شما آسیب نمی‌رساند. بلکه ماجرا این طور است که شما زخم‌هایی دارید و من با گفتن چیزی نمک بر روی آن‌ها می‌پاشم. شما خودتان به خودتان آسیب میزنید. به هیچ وجه نمی‌توانم این را موضوعی شخصی در نظر بگیرم. ”

“وقتی که هیچ چیز را شخصی در نظر نمی‌گیرید‌، آزادی عظیمی‌ به سراغتان می‌آید. “

رهایی از دیگران در خلاصه کتاب چهار میثاق

“می‌توانید ایده‌های بسیار زیادی در ذهن‌تان داشته باشید‌، اما آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، عمل کردن است. بدون عملی کردن یک ایده‌، هیچ جلوه ای‌، هیچ نتیجه ای و هیچ پاداشی وجود نخواهد داشت. ”

“هر کجا که بروید‌، افرادی را خواهید دید که به شما دروغ می‌گویند و با افزایش آگاهی‌تان‌، متوجه خواهید شد که شما به خودتان همدروغ می‌گویید. انتظار نداشته باشید که مردم حقیقت را به شما بگویند زیرا آنها نیز به خود دروغ می‌گویند. شما باید به خودتان اعتماد کنید و انتخاب کنید آنچه دیگران به شما می‌گویند را باور کنید یا نه.”

“وقتی کنترل خود را از دست می‌دهیم‌، احساسات مان را سرکوب می‌کنیم‌، نه زمانی که تحت کنترل هستیم.”

” در عدالت واقعی فقط یک بار برای هر اشتباه تاوان پرداخت می‌کنید. در بی عدالتی واقعی بیش از یک بار برای هر اشتباه تاوان می‌دهید. ”

“هر زمان که نظری را می‌شنویم و آن را باور می‌کنیم‌، با آن میثاق می‌بندیم و این بخشی از سیستم اعتقادی ما می‌شود. ”

“تفاوت بزرگ بین یک جنگجو و یک قربانی این است که قربانی سرکوب می‌کند و جنگجو خودداری می‌کند.”

“با صداقت صحبت کنید. فقط منظورتان را بگویید. از به کار بردن کلمات برای صحبت علیه خودتان یا صحبت در مورد شایعات دیگران خودداری کنید. از قدرت حرف‌هایتان در جهت حقیقت و عشق استفاده کنید. ”

“انسانها خود را بی وقفه مجازات می‌کنند زیرا آنطور که باور دارند، نیستند. آنها به شدت از خود سوء استفاده می‌کنند و از افراد دیگر نیز برای سوء استفاده از خودشان استفاده می‌کنند. ”

“شاید ما نتوانیم از سرنوشت انسان فرار کنیم‌، اما یک انتخاب داریم: یا از سرنوشت خود رنج ببریم یا از سرنوشت مانلذت ببریم. “

صاحب نظران راجع به کتاب «چهار میثاق» چه می‌گویند؟

“کتاب چهار میثاق نوشته دون میگِل روئیس، ساده و در عین حال بسیار قدرتمند است، و تفاوت فوق العاده ای در نحوه فکر و عمل من در هر برخورد ایجاد کرده است. “ – اپرا وینفری

“کتاب چهار میثاق نقشه‌ی راه روشن بینی و آزادی است.” – دیپاک چوپرا‌، نویسنده‌، هفت قانون معنوی موفقیت

“کتاب چهار میثاق، یک کتاب الهام بخش با درسهایی بسیار عالی است” – واین دایر‌، نویسنده‌، جادوی واقعی

“در سنت کاستاندا‌، روئیسعصاره حکمت اصلی تلوتک را می‌گیرد و با وضوح و به طور بی عیب و نقص بیان می‌کند که زندگی کردن  زنان و مردان به عنوان جنگجویان صلح طلب در دنیای مدرن به چه معناست.” – دن میلمن‌، نویسنده‌، راه جنگجوی صلح طلب

معرفی نویسنده کتاب چهار میثاق

نویسنده خلاصه کتاب چهار میثاقدون میگِل روئیس در حال حاضر نویسنده ای فوق العاده محبوب در زمینه کتاب‌های رشد شخصی است. کتاب چهار میثاق او میلیون‌ها نسخه فروخته و الهام بخش افراد بی شماری بوده است. اما دان میگل همیشه یک شخص معنوی نبوده است.

دون میگِل روئیس، کوچکترین فرزند از سیزده فرزند است که  در روستای مکزیک از والدینی که شفا دهنده و پیرو سنت‌های باستانی ‌تلوتک بودند، متولد شد.

او در دوران جوانی از مدرسه پزشکی در مکزیکو سیتی فارغ التحصیل شد و به همراه برادر بزرگترش در تیخوانا جراحی مغز و اعصاب انجام می‌داد.اما یک تصادف رانندگی تقریباً کشنده جهت زندگی او را برای همیشه تغییر داد‌و باعث شد پزشکی را ترک کند و به بررسی  حقیقت اساسی در مورد زندگی و انسانیت بپردازد.

او با کمک مادرش و از طریق آموزه‌های اجدادی اش‌، راه خود را به سمت آگاهی پیدا کرد‌، که به درک عمیق جهان فیزیکی و دنیای مجازی ذهن تکامل پیدا کرد.

دون میگِل روئیس با ترکیب اساطیر ‌تلوتک و دیدگاه‌های علمی‌، توانسته است خرد قدیم را با فیزیک مدرن و عقل سلیم ادغام کرده و فلسفه جدیدی را برای جویندگان حقیقت و اصالت شخصی شکل دهد. او سه دهه گذشته زندگی خود را وقف راهنمایی دانش‌آموزان برای رسیدن به آزادی شخصی از طریق بینش عمیق اش در مورد ماهیت واقعیت انسانی کرده است.

دیگر آثار این  نویسنده پرفروش بین المللی عبارتند از : “مجموعه حکمت ‌تلوتک” از جمله “چهار میثاق”‌، “استادی در عشق”‌، “صدای دانش”‌، “کتاب همراه چهار میثاق”‌،. “دایره آتش “و” میثاق پنجم ” . کتابهای حکمت‌های تلوتک بیش از ۱۲ میلیون نسخه در ایالات متحده فروخته شده و به ۴۶ زبان در سراسر جهان منتشر شده است.

اگر به کتاب هایی در حوزه توسعه شخصی علاقه دارید، می‌توانید با دانلود اپلیکیشن ذهن مجموعه ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید