خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

فهرست مطالب

همه ما می‌خواهیم موفق شویم. و یکی از راه‌های موفقیت شناسایی عاداتی است که می‌توانند در سفر به ما کمک کنند. توصیه می‌کنم این مسیر را با خواندن کتاب پرفروش استفان کاوی، هفت عادت مردمان موثر آغاز کنید.

هفت عادت مردمان موثر، رویکردی مبتنی بر اصول برای بهبود اثربخشی هم در امور شخصی و هم در امورد بین فردی ارائه می‌دهد. این کتاب به جای تمرکز بر تغییر در جلوه‌های ظاهری رفتار و نگرش شما‌، تعدیل کردن نیروی درونی‌، شخصیت و انگیزه‌های تان را هدف قرار می‌دهد. برای مطالعه خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب هفت عادت مردمان موثر

  • عنوان اصلی : The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change
  • نویسنده:  استفان کاوی
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۱۹۸۸
  • ژانر: خودیاری، کسب و کار
  • مناسب برایهمه افراد به خصوص کارآفرینان 
  • امتیاز کتاب:‏ ۴.۱۳از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

 

معرفی کتاب هفت عادت مردمان موثر

استفان کاوی اولین بار “هفت عادت مردمان موثر ” را در سال ۱۹۸۹ منتشر کرد. اما با گذشت بیش از ۳۰ سال از انتشار این کتاب، همچنان  یک کتاب پرفروش بین المللی و مرجع عالی برای افرادی است که به دنبال بهبود زندگی خود هستند.

اصول رفتاری توضیح داده شده در این کتاب برای کسانی که به دنبال موفقیت در خانواده‌، شغل یا سایر زمینه‌های زندگی خود هستند خارق العاده مفید است و از ارزش بالایی برخوردار است.

هفت عادت موجود در این کتاب به شما کمک می‌کند تا از حالت وابستگی‌، به استقلال و در نهایت به اتکاء متقابل حرکت کنید.

در حالی که جامعه و بیشتر کتاب‌های خودیاری از استقلال به عنوان بالاترین دستاورد پشتیبانی می‌کنند‌، کاوی استدلال می‌کند که این وابستگی متقابل است که بیشترین نتیجه را ایجاد می‌کند.

وابستگی متقابل یک مفهوم بالغ و پیشرفته است. این مفهوم را بیان می کند: با این که شما موجودی مستقل هستید اما کار با دیگران نتایج بیشتری نسبت به کار خودتان به همراه خواهد داشت.

برای رسیدن به این سطح از وابستگی متقابل‌، باید هر یک از هفت عادت مندرج در کتاب را پرورش دهید. به محض اجرای حجم عظیم ابزارهای ارزشمند و کاربردی در این کتاب‌، تغییر را حس خواهید کرد.

اتکا متقابل در خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

 

ایده‌های مطرح شده در کتاب هفت عادت مردمان موثر

  1. افراد فعال بر روی چیزهایی کار می‌کنند که می‌توانند کاری برای آن انجام دهند.
  2. مدیریت کردن کارها را درست انجام دادن است. رهبری کردن کارهای درست را انجام دادن می‌باشد.
  3. ما دنیا را نه آنگونه که هست‌، بلکه همانطور که برای «دیدن» آن شرطی شده ایم می‌بینیم.
  4. برای ایجاد تغییرات نسبتاً جزئی در زندگی خود‌، بر نگرش و رفتار خود تمرکز کنید. برای ایجاد تغییرات قابل توجه و کوانتومی‌، روی پارادایم اصلی خود کار کنید.
  5. کنشگر باشید بین محرک بودن و پاسخ دادن‌، توانایی انتخاب داریم.
  6. پیروزی‌های خصوصی مقدم بر پیروزی‌های عمومی ‌است. تسلط بر خود و نظم و انضباط شخصی پایه و اساس روابط خوب با دیگران است.
  7. ابتدا به دنبال درک کردن‌، سپس درک شدن باشید. این کار مستلزم آن است که نحوه خوب گوش دادن را یاد بگیرید.

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

این کتاب با تغییر دیدگاه تان درباره نحوه کار در دنیا و آموزش هفت عادت به شما‌، اثر بخشی تان را در هم زندگی شخصی و هم حرفه ای بهتر می‌کند. اگر این عادت ها را به خوبی یادبگیرید و به کار ببندید، شما را به موفقیت‌های بی نظیری می‌رسانند.

برای ایجاد عادت های موثر می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.‎

خلاصه کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت به شما کمک می‌کند بفهمید چرا عادت‌ها در هسته اصلی هر کاری که انجام می‌دهید، قرار دارند. چگونه می‌توانید آنها را تغییر دهید. عادت‌های چه تاثیری در زندگی،‌ کسب وکار و جامعه خواهند گذاشت.

‎اکنون بخوانید‎

 

عادت های مطرح شده در کتاب هفت عادت مردمان موثر

عادت ۱: پیش قدم باشید

این عادت،توانایی کنترل محیط است‌، به جای اینکه محیط شما را کنترل کند‌. تعیین سرنوشت‌، انتخاب و قدرت تصمیم گیری در مورد چگونگی پاسخ به  یک محرک و شرایط را بیان می‌کند.

عادت ۲: با در نظر گرفتن پایان، کار را شروع کنید

کاوی این عادت را عادتِ رهبری شخصی می‌نامد. به این معنی که خود را به سمت آنچه اهداف تان می‌دانید هدایت کنید. با ایجاد عادت تمرکز بر فعالیت‌های مربوطه‌، بستری ایجاد می‌کنید تا از حواس پرتی پرهیز کرده و پربازده تر و موفق تر شوید.

عادت ۳: به اولین‌ها بپردازید 

کاوی این مورد را عادت مدیریت شخصی می‌نامد. این عادت در مورد سازماندهی و اجرای فعالیت‌ها در راستای اهداف تعیین شده در عادت ۲ می‌باشد

عادت ۴: به صورت برد-برد فکر کنید

کاوی این را عادت رهبری بین فردی می‌داند‌، این عادت ضروری است زیرا موفقیت‌ها معمولا به تلاش‌های مشترک با دیگران بستگی دارد. او می‌گوید که عادت برد-برد بر اساس این فرضیه است که مقدار زیادی برای همه وجود دارد.

عادت ۵: ابتدا به دنبال درک کردن و سپس به دنبال درک شدن باشید

این عادت، یکی از بزرگترین قاعده‌های کلی عصر مدرن است. این عادت کاوی در برقراری ارتباط است و بسیار قدرتمند است. کاوی در قیاسی ساده مفهوم “تشخیص قبل از تجویز” را توضیح می‌دهید. این روش ساده و موثر است و برای ایجاد و حفظ روابط مثبت در تمام جنبه‌های زندگی ضروری می‌باشد.

عادت ۶: هم افزایی داشته باشید

کاوی این عادت را همکاری خلاقانه می‌نامد. این اصلرا بیان می‌کند که یک کل از مجموع اجزای آن بزرگتر است‌. این عادت به طور ضمنی چالشی برای دیدن خوبی‌ها و پتانسیل‌های موجود در شخص مقابل را ایجاد می‌کند.

عادت ۷: اره را تیز کنید

این عادت تجدید نفس است و سایر عادات را در بر می‌گیرد و آنها را قادر می‌سازد و تشویق می‌کند تا رشد کنند. کاوی بیان می‌کند هر فرد را می توان در چهار بخش تفسیر کرد: معنوی‌، ذهنی‌، جسمی‌و اجتماعی / عاطفی‌، که همه به تغذیه و رشد نیاز دارند.

سه عادت اول به استقلال شما کمک می کنند. به طوری که می‌توانید “در زندگی خصوصی تان برنده شوید”‌.

هدف سه عادت دوم تغییر دادن جهت شما  به سمت وابستگی متقابل است. هنگامی‌که به جای رقابت برای همکاری تلاش می‌کنید‌، “به صورت عمومی ‌پیروز می‌شوید” و موفقیت فراگیر را به دست خواهید آورد.

آخرین عادت به نوسازی خود شما کمک می‌کند تا هرگز خود را درمانده یا بیش از حد بزرگ نکنید.

هفت عادت در خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

اگر می خواهید این کتاب را به طور کامل مطالعه کنید و با این هفت عادت بیشتر آشنا شوید، کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

در این کتاب تلاش شده تا شاخص‌ترین ویژگی‌های مشترک افرادی که توانسته‌اند با قدرتشان دنیا را تغییر دهند بررسی شود و آن‌ها را به‌عنوان قواعد مهم موفقیت به مخاطب عرضه کنند.

‎اکنون بخوانید‎

 

در ادامه ۳ مورد مطرح شده در این کتاب را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم:

درس ۱: تست خاکسپاری را انجام دهید.

این عادتی است که کاوی آن را ” با در نظر گرفتن پایان، کار را شروع کنید ” می‌نامد. او بیان می‌کند که انجام انبوهی از کارها در یک زمان ترجیحاً کوتاه (یعنی کارآیی) فقط وقتی مفید است که در مسیر درست کار کنید.

برای درک بهتر مسئله فرض کنید که با عصبانیت در حال بالا رفتن از نردبانی هستید‌، اما هنگامی‌که به  بالای آن می‌رسید متوجه می‌شوید که به دیوار اشتباه تکیه داده شده  است.

فقط اگر در مورد اهداف اصلی و بلند مدت خود روشن باشید‌، می‌توانید تک تک تصمیمات خود را با آنها همسو کنید.

بهترین راه‌، برای درک دقیق اهداف‌، انجام آزمایش خاکسپاری  است. از خودتان بپرسید:

  • می‌خواهم وقت مُردم در مراسم خاکسپاری درباره من چه بگویند؟
  • به عنوان چه شخصی می‌خواهم به خاطر سپرده شوم؟
  • برای چه چیزی می‌خواهم به خاطر آورده شوم؟
  • بسته به تعداد روابط خود (خانواده‌، دوستان‌، شرکا‌، مشتریان)‌، همچنین می‌توانید از خود بپرسید که چند نفر برای عزاداری مرگ شما در آنجا حضور خواهند داشت.

پاسخ دادن صادقانه به این سوالات به شما می‌فهماند که ممکن است زندگی و کار فعلی خود را دوست نداشته باشید، یا واقعاً تمام آنچه که می‌خواستید این بوده است که نویسنده شوید. بنابراین جسور باشید و این سوال ها را از خود بپرسید.

آزمایش خاکسپاری در خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

درس ۲: یاد بگیرید چگونه نه بگویید

با دانستن اینکه دقیقاً به کجا می‌خواهید بروید‌، یافتن مواردی که برای‌تان  مهم است آسان می‌شود. وقتی هدف نهایی خود را می‌دانید‌، حداقل نسبت به اهمیت انجام هر کاری که انجام می‌دهید، آگاه خواهید شد.

متوجه خواهید شد که کارهای مهم، فوری نیستند و بالعکس. این بدان معناست که بعضی کارها را اصلاً نباید انجام دهید ودر نهایت به چنین کارهایی باید نه بگویید.

این کار آسان نیست‌، به خصوص اگر موضوع پول درمیان باشد. اما‌، همانطور که کاوی می‌گوید: ” به اولین‌ها بپردازید.”

گاهی اوقات‌، پاداش‌های وسوسه انگیز درست در مقابل شما ظاهر  می‌شوند‌، آن وقت است که باید که دوباره آزمایش مراسم خاکسپاری را انجام دهید تا ببینید آیا این پاداش‌ها ارزش پیگیری دارند یا نه.

درس ۳: گوش دادن فعال را تمرین کنید.

نکته مثبت در مورد نه گفتن به انجام بسیاری از کارها این است که شما می‌توانید زمان بیشتری را صرف گوش دادن به دیگران کنید. گوش دادن فعال یک رویکرد ۳ جانبه برای برقراری ارتباط است:

  • در درجه اول گوش می‌دهید تا شخصی که حرف می‌زند را درک کنید، نه برای توصیه کردن یا پاسخ دادن.
  • با تکرار گفته‌های فرد مقابل و بازتاب عواطفشان مطمئن شوید‌، آن‌ها را به درستی درک می‌کنید.
  • به فرد مقابل کمک کنید تا روند تفکر خود را تنظیم کند.

یک مربی خوب خیلی بیشتر با کیفیت سوالاتش مشخص می‌شود تا با کیفیت جواب‌هایش. کاوی این را “اول درک کنید‌، سپس درک شوید” می‌نامد. این عادت برای تمرین گوش دادن فعال و همدلی است.

دقیقاً مانند اعتماد نکردن به پزشکی که پس از شنیدن فقط یک بار سرفه‌، آنتی بیوتیک‌های سنگین برای شما تجویز می‌کند‌، ما به افرادی که فکر می‌کنیم واقعاً ما را درک نمی‌کنند، اعتماد نمی‌کنیم.

سعی کنید به جای گوش دادن برای پاسخ دادن‌، برای درک کردن سخنان دیگران را بشنوید. یک راه خوب برای شروع این عمل این است که کمتر صحبت کنید.

گوش دادن در خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

 

بخش‌هایی از متن کتاب هفت عادت مردمان موثر

  • ” تا زمانی که یک شخص عمیقا و صادقانه نگوید‌،” آن چیزی که امروز هستم به دلیل انتخاب‌هایی است که دیروز انجام دادم “، آن شخص نمی‌تواند بگوید‌،” من خلاف این را انتخاب می‌کنم. “
  • “اکثر مردم به قصد درک کردن گوش نمی‌دهند. بلکه با قصد پاسخ دادن گوش می‌دهند. “
  • “با یک فرد همانطور که هست رفتار کن و او همانطور که هست خواهد ماند. اماا اگر با یک فرد آن طور که می‌تواند و باید باشد رفتار کنید و او آن طوی می‌شود که می‌تواند و باید باشد. “
  • “با در نظر گرفتن پایان در ذهنتان شروع کنید. “
  • “برای تغییر موثر خودمان‌، ابتدا باید تصورات مان را تغییر دهیم.”
  • “ما دنیا را همانطور که هست نمی‌بینیم، بلکه آنطور که هستیم می‌بینیم‌، یا آنطور که برای دیدن آن شرطی شده ایم.”
  • “دو نفر می‌توانند یک چیز را ببینند‌، مخالف هم باشند‌، و در عین حال هر دو درست بگویند. این یک مسئله منطقی نیست؛ روانشناختی است. “
  • “وقتی اعتماد زیاد باشد‌، برقراری ارتباط آسان‌، فوری و موثر است.”
  • “یک فکر بکارید‌، عمل درو می‌کنید. یک عمل بکارید‌، عادت درو می‌کنید؛ یک عادت بکارید، یک شخصیت برداشت می‌کنید ؛ یک شخصیت بکارید‌، یک سرنوشت درو می‌کنید. “
  • “چیزی که برای ما اتفاق می‌افتد به ما آسیب نمی‌زند بلکه پاسخ ما به آنچه برای ما اتفاق می‌افتد باعث آسیب دیدن ما می‌شود. “
  • اگر واقعاً می‌خواهم وضعیت خود را بهبود ببخشم‌، می‌توانم روی چیزی که  بر روی آن کنترل دارم  یعنی« خودم» کار کنم. “
  • “یادگیری و انجام ندادن واقعاً یاد نگرفتن است. دانستن و انجام ندادن واقعاً ندانستن است. “
  • “اشتباه کردن یک چیز است و عدم اعتراف به آن چیز دیگری است. مردم اشتباهات را می‌بخشند‌، زیرا اشتباهات معمولاً بیشتر به خاطر ذهن هستند‌، اشتباهی در قضاوت هستند. اما مردم به راحتی اشتباهات قلبی‌، نیت بد‌، انگیزه‌های بد‌، سرپوش گذاشتن غرورآمیز بر اشتباه اول را نمی‌بخشند.”
  • “خوشبختی‌، مانند ناراحتی‌، یک انتخاب فعالانه است.”
  • “عادت، تلاقی دانش (چه کاری باید انجام شود)‌، مهارت (نحوه انجام) و میل (تمایل به انجام) است.”
  • “در دوره ای از زندگی خود‌، احتمالاً کسی را خواهید داشت که به شما باور دارد در حالی که شما به خودتان باور ندارید.”
  • “شجاعت نبود ترس نیست‌، بلکه این آگاهی است که چیز دیگری مهم است”
  • “افراد غیر موثر به طور روز به روز  و با پتانسیل استفاده نشده زندگی می‌کنند.”
  • “رفتار ما تابعی از تصمیمات ما است‌، نه شرایط ما.”
  • “همانطور که به آنچه مردم درباره شما فکر می‌کنند کمتر اهمیت می‌دهید‌، بیشتر به این فکر می‌کنید که دیگران در مورد خود چه فکری می‌کنند.”
  • “پذیرش جهل غالباً اولین قدم در آموزش ماست.”
  • ” برای آگاهی پیدا کردن و گسترش ذهن تان هیچ راه بهتری از عادت کردن به خواندن کتاب‌های خوب به صورت منظم وجود ندارد.”

برای مطالعه کتاب های خوب می توانید از اپلیکیشن ذهن کمک بگیرید. در ذهن می توانید برترین کتاب های روز جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه کنید.

 

صاحب نظران راجع به کتاب «هفت عادت مردمان موثر» چه می‌گویند؟

“هرچند وقت کتایب منتشر می‌شود که نه تنها زندگی خوانندگان را تغییر می‌دهد بلکه در فرهنگ اثر می‌گذارد. هفت عادت یکی از آن کتاب‌هاست. “ – دانیل پینک‌، نویسنده کتاب رانندگی کن و انسان بفروش

“شاهکار کاوی‌، هفت عادت مردمان موثر، اگر جهان را تغییر نداده باشد، میلیون‌ها خواننده را تحت تأثیر قرار داده است که می‌توانند سیاره ما را به مکانی صلح آمیز تر و مرفه تر و آماده تر و هدفمند تر تبدیل کنند.” – وارن بنیس – نویسنده کتاب درباره رهبر شدن و هنوز هم متعجب هستم

“هفت عادت شامل اصول بی انتهایی است که می‌توانند به شما کمک کنند تا هر شرکتی را به سمت موفقیت هدایت کند.” – تونی هسیه – نویسنده پرفروش نیویورک تایم در زمینه خوشبختی و مدیر عامل شرکت زاپوس.

“این هفت عادت بسیاری از ما را در سفر به دنیای کسب وکار راهنمایی کرده است. آن ها ساده اما فوق العاده موثر هستند و راهنمایی عالی برای هر رهبر مشتاقی می‌باشند! “ – مگ ویتمن‌، مدیر عامل HP

“اصول اساسی رمز موفقیت هستند. استفان کاوی استاد آنهاست. کتاب او هفت عادت مردمان موثر، را بخرید‌، اما مهمترین از همه‌، از آن استفاده کنید! “ – آنتونی رابینز – نویسنده کتاب قدرت نامحدود و غول درون را بیدار کنید

“به عنوان کار اصلی استفان کوی‌، هفت عادت مردمان موثر بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تأثیر گذاشته است تا بهترین فرد در کار و خانه خود باشند. این کتاب را به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌های زمان ما، محک بزنید. “ – ایندرا نووی‌، مدیرعامل پپسی کو

معرفی نویسنده کتاب هفت عادت مردمان موثر

 

نویسنده خاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

استفان آر. کاوی (۱۹۳۳ – ۲۰۱۲) کاوی یک نویسنده مشهور در حوزه رهبری‌، متخصص خانواده‌، معلم‌، مشاور سازمانی و بنیانگذار شرکت فرانکلین کاوی (ارائه دهنده بزرگ راه حل‌های آموزشی و مشاوره ای با حدود ۳۵۰۰ کارمند) بوده است.

وی به عنوان یکی از ۲۵  نفر آمریکایی تاثیر گذار توسط مجله تایم لقب گرفته است. دکتر کاوی کرسی ریاست جان هانتسمن را در حوزه رهبری در دانشکده تجارت ‌هانتسمن در دانشگاه ایالتی یوتا بر عهده داشته است.

کاوی به همراه همسرش و خانواده اش  در پروو (یوتا)‌، شهری که دانشگاه بریگهام یانگ تأسیس شده است‌، زندگی می‌کرد. استیون کاوی پدر ۹ فرزند و پدربزرگ ۵۰ نوه‌، جایزه پدرانه را از ” طرح ملی پدری” در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد.

استفان کاوی نویسنده‌ی کتاب‌های پرفروش زیادی در سطح جهان است. او اولین کتابش به نام «ریشه‌های معنوی روابط بشری» را سال ۱۹۷۰ منتشر کرد و پس از آن چندین و چند کتاب دیگر نوشته است.

تعداد زیادی از کتاب‌های استفان کاوی در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های«دفتر تمرین هفت عادت مردمان موفق»، «انسان‌های موثر: مدیریت و رهبری مبتنی بر اصول»، «هفت عادت خانواده‌های کامروا»، «اندیشه‌های روز مردمان موثر»، «۷ عادت نوجوانان موفق»، «عادت هشتم»، «زندگی موثر»، «سرعت اعتماد» و «موفقیت در بحران، نتایج قابل پیش‌بینی در زمان‌های غیر قابل پیش‌بینی» اشاره کرد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید