خلاصه کتاب صفر به یک

خلاصه کتاب صفر تا یک

فهرست مطالب

کپی کردن چیزی از خلق کردن چیزی جدید آسان تر است. هر بار که کپی می‌کنیم، از ۱ به n می‌رویم .

اما هر بار که چیزی جدید خلق می‌کنیم، از صفر به یک حرکت می‌کنیم. این پیش فرض کتاب  “صفر به یک” نوشته پیتر تیل است.

درس اصلی کتاب صفر به یک”  این است که برترین شرکت ها در مسیر  “از صفر به یک”، از عدم وجود به وجود، از هیچ راه حل به راه حل حرکت می‌کنند.

در حالی که شرکت های معمولی از ۱ به ۱.۱ یا از ۱.۱ به ۱.۱۱ می‌رسند، اما تغییر بزرگی ایجاد نمی‌کنند. برای تأثیرگذاری پایدار، باید یک صفر پیدا کنید و الگوی جدیدی ایجاد نمایید. برای مطالعه خلاصه کتاب صفر به یک با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب ‌صفر به یک 

  • عنوان اصلی : Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future
  • نویسنده:  پیتر تیل
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۱۴
  • ژانر: کسب و کار، کارآفرینی
  • مناسب برایهمه افراد به خصوص کارآفرینان 
  • امتیاز کتاب:‏ ۴.۱۷از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)

معرفی کتاب ‌صفر به یک

کتاب صفر تا یک، کتابی تأمل برانگیز است که توسط کارآفرین سریالی پیتر تیل نوشته شده است.‌ تیل در این کتاب جزئیات نحوه تبدیل شدن استارتاپ‌ها به یک قدرت منحصر به فرد و سودآور را بیان می‌کند.

تیل با بیان این نکته آغاز می‌کند که بنیان گذاران باید نسبت به زمان حال نگاهی انتقادی داشته باشند تا بتوانند معمار آینده خود باشند و پیشنهادی تازه ارائه دهند،‌ پیشنهادی که قبلاً هرگز کسی به آن فکر نکرده است.

بنیانگذاران باید به جای تهیه کپی از ایده‌های موجود،‌ به دنبال ساخت یک محصول بدیع و تازه باشند. به همین دلیل هدف ‌کارآفرینان باید پیشرفت از صفر به یک باشد.

در کتاب صفر به یک بیان می شود که پیشرفت به ۲ شکل رخ می‌دهد:

  • پیشرفت افقی،‌ که به عنوان تکامل از “۱ به n ”  هم شناخته می‌شود.‌ با تکرار یک ایده و استفاده از آن در سایر کشورها سروکار دارد. این همان کاری است که جهانی شدن می‌کند.
  • پیشرفت عمودی،‌ که پیشرفت از صفر به یک هم نامیده می‌شود،‌ که به اصطلاح شامل ایجاد چیزی جدید از هیچ هست. آیفون نمونه ای از پیشرفت عمودی است.

این کتاب برای کارآفرینان،‌ بنیانگذاران یا سرمایه گذارانی که می‌خواهند کسب و کارهای ارزشمندی ایجاد  کنند یا در آن‌ها سرمایه گذاری کنند، بسیار مناسب می باشد.

بیشتر توصیه‌های کتاب صفر به یک به استارت آپ‌های نوآور اختصاص دارد،‌ اما بسیاری از بینش‌های آن در مورد کسب وکارهای کوچکی که می‌خواهند جایگاه سودآوری ایجاد کنند هم صدق می‌کند. کتاب صفر به یک، کتابی الهام بخش برای هر کسی است که به استراتژی کسب وکار علاقه مند می‌باشد.

نمایش گرافیکی خلاصه کتاب صفر به یک

 

ایده‌های مطرح شده در کتاب ‌صفر تا یک

  1. از رقابت پرهیز کنید. استارت آپ‌های استثنایی چیزی منحصر به فرد ارائه می‌دهند.
  2. چیز جدیدی خلق کنید. شرکت‌های بزرگ پیشرفت تدریجی ندارند.
  3. از طریق فناوری،‌ شبکه‌ها،‌ اقتصاد مقیاس یا برند تجاری انحصار ایجاد کنید.
  4. فروش، تبلیغ و توزیع برای هر کسب و کاری حیاتی است.
  5.  از کوچک شروع کنید، ابتدا با بازارهای خاص و ویژه شروع کنید،‌ سپس کارتان را گسترش دهید.
  6. به دنبال رازها باشید، آنها ایده‌های عالی برای کسب و کار را فاش می‌کنند.
  7.  برنامه ریزی کنید، کارآفرینی به برنامه‌های مشخصی برای آینده نیاز دارد.

خلاصه کتاب ‌صفر به یک

کتاب از صفر به یک، کتابی دویست صفحه ای است که به ۱۴ فصل تقسیم شده و  هر یک از آنها پیام مهمی‌ را ارائه می‌دهند.از آنجا که خلاصه کردن همه آنها در یک مقاله عملی نیست، در این مقاله فقط بخش هایی از این کتاب بررسی می شود.

به خوانندگان توصیه می‌کنم که این کتاب را بخرند و هر فصل را با دقت مرور کنند. برای این کار کافی است بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

خلاصه کتاب صفر به یک

کتاب صفر تا یک، بررسی می‌کند که چگونه کمپانی‌ها می توانند آینده را پیش‌بینی کنند و چگونه در کسب‌وکار خود موفق می‌شوند.

اکنون بخوانید

 

آینده را به چالش بکشید

از خود بپرسید،‌ “تعداد کمی‌از مردم در مورد کدام حقیقت مهم با شما موافق هستند؟” پاسخ خوب باید به این شکل باشد “اکثر مردم به x باور دارند، اما حقیقت عکس x است.”

اکثر پاسخ‌ها مبتنی بر روش‌های مختلف مشاهده زمان حال است. پاسخ‌های خوب به آن اندازه که بتوانیم به آینده نگاه کنیم، تعریف می شوند.

پاسخ تیل به این سوال، این است که اکثر مردم فکر می‌کنند آینده جهان با جهانی سازی تعریف می‌شود،‌ اما حقیقت این است که فناوری اهمیت بیشتری دارد.

در دنیای کمبود منابع،‌ جهانی سازی بدون فناوری‌های جدید پایدار نخواهد بود. امروزه چالش ما این است که فن آوری‌های جدیدی را تصور کنیم و ایجاد کنیم که بتوانند قرن ۲۱ را به قرنی صلح آمیز تر و موفق تر از قرن ۲۰ تبدیل کنند.

یک استارتاپ، بزرگترین گروهی از افرادی است که می‌توانید آنها را در مورد برنامه ای برای ساختن آینده ای متفاوت متقاعد کنید.

به چالش کشیدن آینده در خلاصه کتاب صفر به یک

واکنش‌های اشتباه نسبت به اشتباهات گذشته

یکی از نمونه هایی که در کتاب صفر به یک بررسی می شود، وب سایت دات کام است که در ابتدا علاقه بسیار شدید اما کوتاه مدتی نسبت به آن وجود داشت، این علاقه فقط ۱۸ ماه از سپتامبر ۱۹۹۸ تا مارس  ۲۰۰۰ طول کشید.

این شرکت، یک طلا در سیلیکون ولی بود. هنگامی‌که فروپاشید،‌ همه یاد گرفتند که آینده را کاملاً نامشخص تلقی کنند و هر کسی که برنامه ای بلند مدت دارد که با جای سه ماهه باید به طور سالیانه بررسی شود را اخراج کنند.

با این اتفاق کارآفرینانی که در سیلیکون ولی گیر افتاده بودند چهار درس بزرگ (اشتباه) آموختند که امروزه هم راهنمای تفکر تجاری آن‌ها هستند: (۱) پیشرفت‌های افزایشی داشته باشید،‌ (۲) کوچک و انعطاف پذیر باقی بمانید،‌ (۳) رقابت را بهبود دهید و (۴) بر محصول  تمرکز کنید، نه فروش.

این درس‌ها در دنیای استارتاپ به اصول اصلی تبدیل شده اند،‌ و با این حال اصول مخالف آن‌ها احتمالاً صحیح ترند: (۱) بهتر است با جسارت ریسک کنید تا با بی اهمیتی، (۲) یک برنامه بد بهتر از برنامه نداشتن است،‌ (۳) بازارهای رقابتی سود را از بین می‌برد و (۴) فروش به اندازه محصول مهم است.

ما هنوز به فناوری جدید نیاز داریم. برای ساخت نسل بعدی شرکت‌ها،‌ باید اصول ایجاد شده پس از سقوط را کنار بگذاریم. از خود بپرسید:

چه مقدار از آنچه در مورد تجارت می‌دانید با واکنش‌های اشتباه نسبت به اشتباهات گذشته شکل گرفته اند؟ خلاف روند ترین کار این نیست که با جمعیت مخالفت کنید بلکه این است که برای خودتان فکر کنید.

همه شرکت‌های خوشحال متفاوت هستند

نسخه تجاری سوال پرسیدن بر خلاف روند این است: “کدام شرکت ارزشمند را هیچ کس نساخته؟” این سوال دشوار است،‌ زیرا یک شرکت می‌تواند ارزش زیادی ایجاد کند بدون اینکه خودش خیلی ارزشمند باشد.

شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر رقابت می‌کنند و هیچ درآمدی ندارند. گوگل به تنهایی ایستاده و ارزش آن سه برابر بیشتر از هر شرکت هواپیمایی در ایالات متحده است.

درس این موضوع برای کارآفرینان روشن است: اگر می‌خواهید ارزش پایدار ایجاد کنید و آن را به دست آورید،‌ یک کسب و کار که نمی‌توان در آن تمایز ایجاد کرد را راه اندازی نکنید.

کسب وکارهای انحصاری می‌توانند به غیر از کسب درآمد به چیزهای دیگری فکر کنند، در صورتی که غیر انحصاری‌ها نمی‌توانند.

این موضوع در مورد ایجاد انحصار غیرقانونی یا دولتی نیست. در اینجا “انحصار” به معنای کسب و کاری است که در انجام کاری آنقدر خوب است که هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند جایگزینی نزدیک به آن را ارائه دهد.

چه مقدار از کسب و کارهای جهان انحصاری هستند؟ چه مقدار رقابتی است؟ گفتن این مسئله دشوار است،‌ زیرا هم انحصارگران و هم رقبا برای منحرف کردن حقیقت انگیزه دارند.

انحصارگران برای پنهان کردن وضعیت انحصاری خود و غیر انحصارگرایان هم برای اغراق کردن در مورد منحصر به فرد بودن خود این کار را می‌کنند.

در کتاب صفر به یک بیان شده “همه شرکت‌های خوشحال متفاوت هستند: هر یک با حل یک مشکل منحصر به فرد، انحصار خود را کسب می‌کنند. همه شرکت‌های شکست خورده هم یکسان هستند: آنها از رقابت فرار نکردند.”   

شرکت های خوشحال در خلاصه کتاب صفر به یک

اسرار را کشف کنید

هر کدام از معروف ترین و آشنا ترین ایده‌های امروز، روزی یک راز ناشناخته و غیرمنتظره بوده اند.هر پاسخ صحیح به سوال : “کدام شرکت ارزشمند را هیچ کس نساخته؟”لزوماً یک راز است.

چهار روند اجتماعی بر اعتقاد ما به اسرار تاثیر گذاشته اند:

  • افزایش تدریجی – از همان کودکی به ما آموخته اند که روش صحیح انجام کارها این است که هر بار یک گام بسیار کوچک برداریم،‌ به صورت روز به روز و درجه ای پیش برویم.
  • ریسک گریزی – مردم از اسرار می‌ترسند زیرا از اشتباه کردن می‌ترسند. طبق تعریف،‌ یک راز توسط جریان اصلی تأیید نشده است.
  • رضایت از خود – نخبگان اجتماعی بیشترین آزادی و توانایی را در کشف تفکر جدید دارند،‌ اما به نظر می‌رسد که حداقل اعتقاد را به اسرار دارند.
  • یک نواختی – پیشرفت جهانی شدن باعث شده مردم، جهان را به عنوان یک بازار بسیار رقابتی درک می‌کنند. هرکسی که جاه طلبی لازم برای جستجوی یک راز را داشته باشد،‌ ابتدا می‌پرسد: اگر کشف چیز جدید امکان پذیر بود،‌ چرا کسی آن را تا به حال پیدا نکرده ؟

اگر فکرکنید چیزی غیرممکن است،‌ هرگز برای دستیابی به آن حتی تلاش هم نمی‌کنید.

به این فکر کنید که اگر بینش‌هایی که در گذشته بسیار ابتدایی به نظر می‌رسیدند، امروز توانسته اند از کسب و کارهای مهم و ارزشمندی پشتیبانی کنند، ‌پس هنوز هم شرکت‌های بزرگ زیادی برای شروع کار باقی مانده اند. اعتقاد به وجود چنین اسراری یک حقیقت موثر است.

“بهترین کارآفرینان این را می‌دانند: هر کسب و کار بزرگ بر اساس رازی ساخته می‌شود که از بیرون پنهان است. یک شرکت بزرگ، توطئه ای برای تغییر جهان است. هنگامی‌که راز خود را با کسی به اشتراک می‌گذارید،‌ گیرنده به یک همکار توطئه گر تبدیل می‌شود.”

بخش‌هایی از متن کتاب ‌صفر به یک

  1. حرکت صفر به یک در هر کسب و کاری فقط یک بار اتفاق می‌افتد. بیل گیتس بعدی یک سیستم عامل نخواهد ساخت. لاری پیج یا سرگئی برین بعدی موتور جستجو نمی‌سازند. و مارک زاکربرگ بعدی یک شبکه اجتماعی ایجاد نمی‌کند. اگر از این افراد کپی می‌کنید،‌ از آنها چیزی نیا آموخته اید. “
  2. “تولستوی آنا کارنینا را این گونه شروع می‌کند:” همه خانواده‌های خوشبخت مانند هم هستند. اما هر خانواده غمگین به شیوه خاص خودش غمگین است. ” این مسئله در دنیای کسب و کار برعکس است. همه شرکت‌های خوشحال متفاوت هستند: هر یک با حل یک مشکل منحصر به فرد، برای خود  انحصار ایجاد می‌کنند.”
  3. “ارزشمندترین کسب و کارهای دهه‌های آینده توسط کارآفرینانی ساخته می‌شود که به دنبال توانمند سازی مردم هستند نه تلاش برای از کار از افتاده کردن آنها.”
  4. “انحصار شرط هر تجارت موفقی است.”
  5. “در ناکارآمدترین سازمان‌ها، ارسال این سیگنال که کار می‌کنید استراتژی بهتری برای پیشرفت شغلی می‌باشد نسبت به انجام کار واقعی (اگر این شرکت شما را توصیف می‌کند، باید اکنون آن را ترک کنید).”
  6. “جنون در افراد نادر است، اما در گروه‌ها،‌ احزاب،‌ ملت‌ها و اعصار یک قاعده است”
  7. “زمانی که دانشجو به دانشگاه می‌رود،‌ یک دهه را صرف ایجاد رزومه‌های متنوع و حیرت انگیز می‌کند تا برای آینده ای کاملاً ناشناخته آماده شود. اما درنهایت برای هیچ چیز آماده نخواهد بود “
  8. “رالف والدو امرسون نوشته است:” افراد سطحی به شانس اعتقاد دارند،‌ به شرایط باور دارند … افراد قوی به علت و معلول اعتقاد دارند. “
  9. “اگر محصول شما برای فروش به تبلیغات یا فروشنده نیاز دارد،‌ به اندازه کافی خوب نیست. فناوری در درجه اول مربوط به توسعه محصول است،‌ نه توزیع آن.”
  10. “مشتریان به هیچ فناوری خاصی اهمیت نمی‌دهند مگر اینکه یک مشکل خاص را به روشی برتر حل کند. و اگر نتوانید یک راه‌حل منحصر به فرد برای یک بازار کوچک ارائه دهید و آن را به انحصار خود درآورید،‌ درگیر یک رقابت شرورانه خواهید شد. “
  11. ” باید بی وقفه بر روی کاری که در انجام آن مهارت دارید تمرکز کنید،‌ اما قبل از آن باید به خوبی در مورد ارزشمند بودن آن در آینده فکر کنید.”
  12. “همه محققان رودس، آینده بزرگی در گذشته شان داشتند.”
  13. “تنها الگوی قدرتمندی که من متوجه شده ام، این است که افراد موفق در مکان‌های غیر منتظره ارزش را پیدا می‌کنند و آنها این کار را با فکر کردن در مورد کسب و کار به عنوان اصول اولیه به جای فرمول انجام می‌دهند.”
  14. “بیشتر ارزش یک شرکت فناوری حداقل در  ۱۰ تا ۱۵ سال آینده آن خواهد بود.”
  15. ” اول حرکت کردن یک تاکتیک است،‌ یک هدف نیست.”
  16. “اگر چیز جدیدی اختراع کرده اید اما روش موثری برای فروش آن اختراع نکرده اید،‌ در نهایت کسب وکار بدی خواهید داشت و این اصلا مهم نیست که تا چه اندازه محصول تان خوب باشد.”
  17. “انحصار خلاق به معنای محصولات جدیدی است که برای همه سودآور هستند و سود پایداری هم برای سازنده ایجاد می‌کند. رقابت به معنای عدم ایجاد سود برای هیچ کس،‌ تمایز معنادار نداشتن و مبارزه برای بقا است. “

انحصار طلبی در خلاصه کتاب صفر به یک

صاحب نظران در مورد کتاب “‌صفر به یک” چه می‌گویند؟

“صفر به یک” کاملاً صحیح،‌ منطقی و عملی است،‌ این کتاب نه فقط توسط کارآفرینان تازه کار بلکه توسط هر کسی که به دنبال یک جایگزین قابل تأمل برای تاریکی فراگیر کنونی در مورد چشم اندازهای جهان است،‌ باید خوانده شود. ” مجله اکونونمیست

“این کتاب ایده‌های کاملاً جدید و تازه ای در مورد چگونگی ایجاد ارزش در جهان ارائه می‌دهد.”  مارک زاکربرگ،‌ مدیر عامل فیس بوک

“پیتر تیل چندین شرکت موفقیت آمیز ایجاد کرده است و صفر به یک چگونگی این کار را نشان می‌دهد.”  ایلان ماسک،‌ مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس و تسلا

“صفر به یک” اولین کتابی است که یک کارآفرین در حال کار یا تازه کار باید بخواند . مارک آندرسن،‌ خالق اولین مرورگر وب جهان

“وقتی افرادی خطر پذیر کتابی می‌نویسد،‌ آن را بخوانید. در مورد کتاب پیتر تیل،‌ آن را دو بار بخوانید. یا سه بار که مطمئن شوید. این کتاب، یکی از بهترین نمونه‌هاست. ” نسیم نیکلاس طالب،‌ نویسنده قوی سیاه

“اولین و آخرین کتاب کسب وکاری که هر کس باید بخواند ؛ کتابی در دنیای صفرها.”  نیل استیفنسون،‌ نویسنده پرفروش نیویورک تایمز

“صفر تا یک” یک کتاب راهنمای مهم جهت پیشرفت بی وقفه برای شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان تازه کار است. آن را بخوانید،‌ چالش تیل را بپذیرید و یک کسب و کار فراتر از انتظار ایجاد کنید. ”  جف ایملت،‌ رئیس و مدیر عامل،‌ جنرال الکتریک

معرفی نویسنده کتاب ‌صفر به یک

نویسنده خلاصه کتاب صفر به یک

پیتر تیل ،‌ متولد ۱۱ اکتبر ۱۹۶۷،‌ کارآفرین و مدیر بازرگانی آمریکایی آلمانی است. او در آلمان متولد شده و‌ در سن جوانی به همراه والدین خود به ایالات متحده نقل مکان کرده و اکنون با خانواده خود در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

پیتر تیل پی پال را در سال ۱۹۹۸ راه اندازی کرد،‌ آن را به عنوان مدیرعامل هدایت کرد و در سال آن را  ۲۰۰۲ به صورت عمومی‌ معرفی نمود و دوره جدیدی از تجارت آنلاین سریع و مطمئن را آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۴ او اولین سرمایه گذاری خارجی را در فیس بوک انجام داد،‌ جایی که به عنوان مدیر کار می‌کرد.

در همان سال او پلانتیر تکنولوژی را راه اندازی کرد،‌ یک شرکت نرم افزاری که برای توانمند سازی تحلیلگران انسانی در زمینه‌هایی مانند امنیت ملی و مالی جهانی، کامپیوترها را مهار می‌کند.

او بودجه اولیه لینکدین،‌ یِلپ و ده‌ها استارتاپ موفق در حوزه فناوری را تأمین کرده است،‌ که بسیاری از آنها توسط همکاران سابقش اداره می‌شوند که  به”مافیای پی پال” معروف هستند.

او یکی از شرکای صندوق بنیانگذاران،‌ یک شرکت سرمایه گذاری سیلیکون ولی که بودجه شرکتهایی مانند اسپیس اسکش و ایربی ان بی را تأمین کرده است.

او همچنین بورس تحصیلی تیل را آغاز کرده، و بنیاد تیل را که بر روی  پیشرفت فن آوری و تفکر بلند مدت در مورد آینده فعالیت می‌کند،‌ رهبری می‌کند.

در حال حاضر دارایی خالص وی ۵ میلیارد دلار برآورد می شود.  تیل در سال  ۲۰۱۸  در رده شماره ۳۲۸ ۸ از ۴۰۰ فوربس قرار گرفته است.

برای پیشرفت در کسب و کار  خود باید آموزش ببینید و یکی از روش های آن مطالعه کردن است. با استفاده از اپلیکیشن ذهن، در کوتاه ترین زمان، برترین کتاب‌های جهان را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید