واقعیت هایی خواندنی از تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم

فهرست مطالب

تکنیک‌های زیادی در روان‌درمانی وجود دارند که می‌توانند به‌صورت مؤثری به شما در کنترل هیجانات و رفتارهای انفجاری کمک کنند. یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های روان‌درمانی، تکنیک صندلی خالی است. این تکنیک کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند در بسیاری از موارد به‌صورت مؤثری در کنترل استرس و سایر احساسات منفی کمک کننده باشد. موضوع این نوشته درباره کاربرد تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم است. با ما در ادامه همراه باشید تا از واقعیت‌های جالب و نحوه اجرای این تکنیک بیشتر بدانید.

تکنیک صندلی خالی چیست؟

تکنیک صندلی خالی تمرینی برای گفتگو درمانی است که اشخاص در آن افکار و احساسات خود را بیان می‌کنند؛ به صورتی که انگار در حال صحبت با شخصی خیالی هستند. صندلی خالی زمانی کارآمد است که شما نسبت به فردی که موضوع صحبت شما است، دور هستید. ممکن است شخص موردنظر درگذشته باشد، به لحاظ عاطفی در دسترس نباشد یا امکان صحبت با او را نداشته باشید. تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم هم مانند همان روش عمومی عمل می‌کند.

می‌توانید در این لینک اطلاعات بیشتری از تکنیک صندلی خالی به دست بیاورید: صندلی خالی گشتالت

هدف در صندلی خالی، خالی کردن وجود شما از هر احساس منفی و آزاردهنده در شرایط کنترل‌شده است. شما فرض می‌کنید شخص موردنظرتان روی همان صندلی خالی نشسته است و هرچه می‌خواهید به او بگویید را بیان می‌کنید. در ادامه مراحل کار تکنیک صندلی خالی را باهم مرور خواهیم کرد:

مرحله اول؛ برپایی

در این مرحله مشاور به شما کمک خواهد کرد که تا احساساتتان را به‌درستی شناسایی کنید و درباره آن فکر کنید. در این مرحله تمام چیزی که نیاز دارید، یک اتاق با صندلی خالی و یک صندلی برای شماست.

باید فکر کنید شخص موردنظرتان روی صندلی روبه‌رویتان نشسته است و به هر آنچه می‌گویید گوش می‌کند. مشاور در این مرحله از شما می‌خواهد روی صندلی بنشینید و روی احساس منفی درونی‌تان متمرکز شوید. حالا باید هر آنچه دوست دارید را به زبان بیاورید و با شخص خیالی صحبت کنید.

تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم

مرحله دوم؛ سهم شما

در این مرحله از اجرای تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم که احتمالاً مهم‌ترین مرحله هم حساب می‌شود، همه‌چیز بر عهده شماست. شما هستید که باید شروع به حرف زدن کنید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که هرچه به ذهنتان می‌رسد را به زبان بیاورید.

البته گاهی به زبان آوردن حرف‌هایی که در دل است، سخت به نظر می‌رسد و بعضی از افراد نمی‌توانند به‌سادگی صحبت کنند. نگران نباشید. فقط تصور کنید که شخص موردنظرتان روبه‌رویتان نشسته است و با دقت به شما گوش می‌کند. شروع کنید و حرف بزنید. مطمئن باشید وقتی‌که جملات اول را به زبان بیاورید، جملات بعدی ساخته خواهند شد و از ناخودآگاهتان به سمت زبانتان سرازیر می‌شوند.

طرز کار این مرحله درست مانند زمانی است که در ذهنمان با خودمان یا باکسی صحبت می‌کنیم. با این تفاوت که در این مرحله سعی می‌کنیم همه آن فرآیند ذهنی را به‌صورت عینی زنده کنیم تا اثربخشی شیوه درمانی را حس کنیم.

مقاله مرتبط: راهکارهای کنترل خشم در کودکان

مرحله سوم؛ مداخلات روانکاو

اگر خیلی نگران این مسئله هستید که وسط کار نتوانید حرف بزنید یا موضوعات را فراموش کنید، باید به شما بگویم که روانکاو یا مشاورتان در طول جلسه از شما پشتیبانی خواهد کرد. در طول اجرای تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم مشاورتان از شما سوا لاتی خواهد پرسید که ذهنتان را نسبت به مسئله بازتر خواهد کرد.

حتی ممکن است زمانی که حس کند همه‌چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود، موضوعاتی را پیشنهاد کند که دوست داشته باشید درباره آن حرف بزنید. مشاور در طول پروسه اجرای این تکنیک در کنار شما است تا روند درمان به‌خوبی پیش برود و نتیجه مطلوب را احساس کنید.

تجربه مشاور در این مرحله بسیار کارساز خواهد بود. هرچه تجربه مشاوران بیشتر باشد، مسائل بیشتری که برای غلبه بر احساس منفی‌تان مؤثرتر است را به شما معرفی کنند. حتی گاهی ممکن است هیجان و عصبانیت شما از کنترل‌تان خارج شود که مشاور با مداخله می‌تواند به کنترل احساساتتان به شما کمک کند.

درهمین رابطه بخوانید: کنترل خشم و عصبانیت

مرحله چهارم؛ نتیجه

بعد از پایان اجرای تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید. ممکن است احساس کنید تسکین پیداکرده‌اید. ممکن است حس کنید آمادگی آن را پیدا کرده‌اید که با کسی که از دست او عصبانی هستید روبه‌رو شوید. شاید احساس کنید خالی شده‌اید و احساستان تکمیل شده است.

ممکن است مشاورتان تشخیص دهد که به جلسات بیشتری برای درمان کامل احساسات افسارگسیخته‌تان نیاز دارید. همه‌چیز بستگی به این دارد که شما در پایان جلسه چه احساسی را تجربه کنید. بعد از پایان جلسات، علاوه بر کنترل احساساتتان، چیزهای جدیدی را درباره خودتان و حستان تجربه خواهید کرد و نکات جدیدی را خواهید آموخت که بعدتر برای تجربه‌های مشابه به شما کمک زیادی خواهند کرد.

چرا برای کنترل خشم از صندلی خالی استفاده کنیم؟

حالا که از تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم بیشتر دانستید، بد نیست درباره اینکه اصلاً چرا این تکنیک توسط روانشناسان و روان‌درمانگران تجویز می‌شود هم بدانید. در ادامه دلایل تأثیر این تکنیک را باهم بررسی خواهیم کرد.

کمک به شناسایی درست احساسات

وقتی شروع به صحبت با صندلی خالی می‌کنید، شاید حتی از اینکه چه احساساتی نسبت به شخص موردنظرتان دارید هم در اشتباه باشید. شاید فقط بدانید احساسات متناقضی را نسبت به شخص موردنظر تجربه می‌کنید. اما دقیقاً ندانید چه اتفاقی در وجودتان در حال وقوع است.

در طول صحبت با صندلی خالی می‌توانید احساساتتان را شناسایی کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید. عصبانیت، خشم، ترس، غم، ناامیدی و استرس می‌تواند در حرکات، احساسات و کلمات شما ظاهر شوند. ممکن است خودتان متوجه این احساسات شوید و یا حتی مشاورتان در طول جلسه احساساتتان را به شما گوشزد کند.

وقتی احساستان را به‌درستی شناسایی کردید، می‌توانید بهتر با آن‌ها کار کنید و کنترل آن‌ها برایتان آسان‌تر خواهد شد.

بد نیست درهمین رابطه نگاهی هم به این مقاله بیندازید: برای شاد بودن هرگز این کارها را انجام ندهید

به شما امکان ابراز آزادانه خودتان را می‌بخشد

یکی دیگر از فواید تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم این است که به شما این امکان را می‌بخشد که آزادانه‌تر خودتان را ابراز کنید. وقتی با اشخاص حقیقی صحبت می‌کنید، ممکن است این امکان را نداشته باشید که همه چیزهایی که می‌خواهید بگویید را آزادانه بیان کنید.

ممکن است اشخاص حقیقی مقابلتان حرف شما را قطع کنند، قضاوتتان کنند یا اصلاً در دسترس نباشند. گاهی به صحبت با کسی نیاز دارید که فوت شده است. وقتی به‌شدت احساس عصبانیت می‌کنید، صحبت با دیگران احتمالاً نتیجه منفی در پی داشته باشد. اما صحبت در فضایی کنترل شده و با چیزی که به شما بازخورد و عکس‌العمل نشان نمی‌دهد، احتمالاً گزینه بهتری برای کنترل احساس خواهد بود.

باید بدانید که احساسات منفی، خصوصاً خشم، صرفاً با سرکوب و عدم ابراز از بین نخواهند رفت. شما نیاز دارید که آن‌ها را بیرون بریزید تا وجودتان از بار سنگین این احساسات تخلیه شود.

تخلیه احساسات منفی به شما فرصت می‌دهد که تسکین پیدا کنید و درد را ساده‌تر پشت سر بگذارید.

به شما کمک می‌کند که بینش خود را در روابط به دست بیاورید

یکی دیگر از کارکردهای مثبت تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم این است که دید بهتری از زوایای روابطتان به دست بیاورید. وقتی در یک رابطه هستید، نگاه کردن از بیرون به روابط برایتان سخت به نظر می‌رسد. اگر دید درستی به رابطتان نداشته باشید، احساس سردرگمی خواهید کرد و مدیریت چالش‌هایی که بر سر راهتان قرار دارد برایتان سخت خواهد بود.

شما همچنین ممکن است در طول اجرای این تکنیک مسائلی را در مورد رابطه‌تان بفهمید که قبلاً هیچ دیدی نسبت به آن نداشتید. حتی اگر حالا به‌صورت مقطعی دچار خشم کنترل نشده‌ای در طرف رابطه‌تان هستید، ممکن است احساس کنید که چه نکات مهمی در رابطه‌تان وجود دارند که شما را عمیقاً خوشحال می‌کنند. به‌این‌ترتیب وقتی از جلسه مشاور خارج می‌شوید، احساسی را تجربه می‌کنید که قبلاً تجربه نکرده بودید.

به شما کمک می‌کند که مهارت‌های ارتباطی‌تان را گسترش دهید

یکی دیگر از فواید اجرای تکنیک صندلی خالی برای کنترل خشم این است که به شما در یادگیری مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند. گاهی احساسات ما در طول مکالمه بهتر خواهد شد و حال بهتری خواهیم داشت. تکنیک صندلی خالی به شما کمک می‌کند که کنترل احساساتتان در مکالمه به دست بگیرید و بدانید که چطور می‌توان به‌صورت مؤثرتر با دیگران مکالمه داشت.

مشاور و روان‌درمانگرتان در طول جلسات اجرای تکنیک به شما کمک خواهد کرد که مهارت‌های کلامی‌تان را بهبود ببخشید و بتوانید برای داشتن مکالمات مؤثر در فضای خارج از جلسه آمادگی بیشتری کسب کنید.

آیا شما تجربه اجرای تکنیک صندلی خالی را داشته‌اید؟ نتیجه چه بود؟ به نظرتان می‌توان این روش را تکنیکی مؤثر برای کنترل احساسات دانست؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید