۱۶ تکنیک جالب تقویت حافظه برای درس خواندن

تقویت حافظه برای درس خواندن

فهرست مطالب

گاهی اوقات یادآوری همه چیزهایی که در طول دانشگاه و دانشکده خوانده‌ایم، کمی سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند مطالب درسی را دقیق وارد حافظه شما کنند. با ما در ذهن همراه باشید تا با روش‌های تقویت حافظه برای درس خواندن آشنا شویم.

تقویت حافظه برای درس خواندن

قرارداد رویترز یا ترکمانچای، گس‌گلشاییان یا لیاخوف. کدام را به‌خوبی یادتان مانده است؟ جنگ‌های سی‌ساله و جنگ کریمه و عناصر جدول مندلیف، از آن دست مطالبی هستند که حذف کردنشان نیاز به زمان زیادی دارد.

واقعاً چطور بعضی از افراد می‌توانند این حجم عظیم از اطلاعات را در ذهنشان جا بدهند و مهم‌تر از آن، به‌سادگی این اطلاعات را بازیابی کنند؟

جواب در روش‌هایی خلاصه می‌شود که موجب تقویت حافظه برای درس خواندن خواهد شد. بعضی از افراد خوب می‌دانند که چطور شرایطی را برای درس خواندن فراهم کنند که اطلاعات به‌سادگی در ذهنشان جاگیر شوند و از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدتشان انتقال پیدا کند. چه روش‌هایی؟ در ادامه از این شرایط با شما صحبت خواهم کرد.

مکان درس خواندنتان را تنظیم کنید

انتخاب محل مناسب مطالعه، تأثیر زیادی در میزان یادگیری شما از مطالب درسی دارد. اگر خواهان تقویت حافظه برای درس خواندن هستید، مکانی را برای درس خواندن تنظیم کنید که ذهنتان را از هر نوع حواس‌پرتی دور کند.

واقعیت این است که ناخودآگاه شما نمی‌‌تواند به‌صورت هم‌زمان روی بیش از یک مسئله متمرکز شود. پس هر نوع پارازیت را از مکان موردنظر حذف کنید.

سعی کنید نورپردازی اتاقتان را به‌خوبی تنظیم کنید و لوازم یادداشت‌برداری از مطالب درسی‌تان را کنار دستتان بگذارید.

بهتر است گوشی هوشمند و یا لپ‌تاپ را از خودتان دور کنید که ذهنتان درگیر چک کردن شبکه‌های اجتماعی یا گشت زدن در اینترنت نشود.

یادتان باشد که آماده نبودن برای یادگیری، تمام ترفندهای یادگیری را بی‌اثر خواهد کرد. سعی کنید حتی‌الامکان ذهن خودتان را برای درس خواندن آماده کنید و شرایطتان را به شرایط مناسب و یا ایدئال نزدیک کنید.

یادگیری فعال

یکی دیگر از راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن یادگیری فعال است. اگر در یک سخنرانی حضور داشته باشید، احتمال اینکه با شنیدن صرف مطالب ا یادآوری کنید بسیار کمتر از زمانی است که مطالب مهم را یادداشت‌برداری کنید.

حضور و مشارکت فعال در امر یادگیری می‌تواند کمک مهمی در یادگیری صحیح و انتقال مطالب از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت ارائه کند.

هنگام درس خواندن هم می‌توانید مطالعه فعال را در برنامه‌تان بگنجانید. از نکات مهم یادداشت‌برداری کنید. مطالب را بلندبلند بخوانید و از متن مطالبتان سؤال طرح کنید.

خونسرد باشید

استرس توانایی شما را در کدگذاری و بازیابی خاطرات و اطلاعات در حافظه کاهش می‌دهد. می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های یوگا و مدیتیشن میزان استرس را در خودتان کاهش دهید و به این صورت خدمت بزرگی به تقویت حافظه برای درس خواندن کرده‌اید.

خوب بخوابید

اگر شب امتحانی هستید، این متن مخصوص شماست! متأسفانه باید اعلام کنم که بیدار ماندن در شب‌های امتحان و درس خواندن در ساعات اضافی، نه‌تنها به افزایش یادگیری شما کمک نخواهد کرد، که وضعتان بدتر هم خواهد شد.

برای اینکه بهتر مطالب را یاد بگیرید و به تقویت حافظه برای درس خواندن کمک کنید، باید شب‌ها خوب بخوابید. سعی کنید ساعات منظمی از شب را به رختخواب بروید و صبح‌ها در ساعات مشخصی از خواب بیدار شوید.

ورزش کنید

ورزش کردن، علی‌الخصوص ورزش‌های هوازی می‌تواند کارایی مغز شما را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که تمرینات ایروبیک روزانه، به مدت نیم ‌ساعت، به طرز محسوسی قدرت حافظه شما را افزایش خواهد داد.

اگر خوب ورزش کنید، تنها به تقویت حافظه‌تان کمک نکرده‌اید. بلکه ورزش می‌تواند استرس بدن شما را کاهش دهد و از طرفی باعث تنظیم خوابتان شود.

اگر وقت ورزش کردن ندارید، سعی کنید به‌جای استفاده از ماشین‌های شخصی برای رفتن به محل کار یا دانشگاه، پیاده بروید. یا می‌توانید از پله‌ها به‌جای آسانسور استفاده کنید. خلاصه که فعالیت بدنی را جهت تقویت حافظه برای درس خواندن را جدی بگیرید.

وظایف مغزتان را به وسایلتان بسپارید!

تیتر عجیبی بود، نه؟ اما اصلاً عجیب نیست. گاهی نیاز است که به‌جای به یاد سپردن همه اطلاعات ضروری و غیرضروری، بخشی از آن را به گوشی‌های همراهمان بسپاریم. یادداشت کردن قرارهای مهم، تاریخ تولد و چیزهای دیگر در گوشی‌های همراه یا تقویم می‌تواند به طرز مثبتی کارایی حافظه شما را افزایش دهد.

مخفف کنید

یکی از تکنیک‌های بسیار مؤثر در تقویت حافظه برای درس خواندن مخفف کردن اطلاعات است. وقتی شما اطلاعات را مخفف می‌کنید، درواقع آن‌ها را به طرز سودمند و هوشمندانه‌ای کدگذاری کرده‌اید و به همین سادگی‌ها از ذهنتان پاک نخواهد شد.

ایجاد ارتباط و اتصال بین مفاهیم

یکی دیگر از راه‌های مؤثر، ایجاد اتصال بین مفاهیم جدیدی که در حال یادگیری آن‌ها هستید، با مفاهیم قدیمی است.

مثلاً شما می‌دانید که گرانش باعث می‌شود تا همه اجسام هنگام سقوط سریع‌تر و سریع‌تر به سمت زمین حرکت کنید. حالا می‌خوانید که شتاب با گرانش ارتباط دارد. با این تفاوت که شتاب می‌تواند از همه جهت به اشیا نیرو وارد کند. اما گرانش نه.

تکرار کنید

یکی از روش‌های هوشمندانه تقویت حافظه برای درس خواندن استفاده از حافظه شنیداری است. دقت کرده‌اید که ما چقدر راحت می‌توانیم آهنگ‌های موردعلاقه‌مان را حذف کنیم؟ یکی از دلایل این اتفاق تکرار گوش دادن به آن آهنگ است.

در مورد به ذهن سپردن اطلاعات هم می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. وقتی شما مطالب درسی را با صدای بلند برای خودتان تکرار می‌کنید، سریع‌تر آن را به یاد خواهید آورد.

تکرار فقط در حافظه شنیداری به کمک شما نخواهد آمد. بلکه تکرار انجام یک کار هم می‌تواند به‌سادگی آن کار را به حافظه بلندمدت شما منتقل کند. مانند یک نوازنده حرفه‌ای که به‌سادگی قطعات موسیقی را می‌نوازد.

می‌توانید مطالب را چند بار بنویسید با درگیر کردن چند حس به‌صورت هم‌زمان، مطلب درسی را به‌خوبی به خاطر بسپارید.

پیدا کردن کلمات هم‌آوا

موسیقی و ریتم نقش مهمی در کارایی بهتر حافظه دارد. برای اینکه حافظه‌تان را تقویت کنید و اطلاعات را به‌خوبی به ذهنتان منتقل کنید، می‌توانید از ریتمیک کردن جملات و کلمات استفاده کنید.

از اینکه کسی حین درس خواندن شما را مسخره کند نترسید! قیافه همه آن‌هایی که شما را مسخره کردند سر جلسه امتحان دیدنی است. به کارتان ادامه بدهید و شک نکنید کار درست را انجام می‌دهید.

خط داستانی بسازید

این تکنیک تقویت حافظه برای درس خواندن موقع مطالعه مطالب تاریخی به‌شدت به شما کمک خواهد کرد. البته اگر کمی خلاقیت داشته باشید، برای سایر اطلاعات هم می‌توانید از خودتان داستان‌های بانمک بسازید و آن‌ها را به هم ربط دهید.

با این کار مطالب به‌خوبی در ذهن شما جا خواهند گرفت و به‌سادگی قابل بازیابی خواهند بود. سعی کنید برای مطالب جدیدی که در حال یادگیری آنها هستید، داستان بسازید و وقایع زمانی را پشت هم یادداشت کنید و با فلش به هم ربط بدهید. با این کار داستانی که ساخته‌اید از ذهن شما پاک نخواهد شد.

اطلاعات را تکه‌تکه کنید

واقعیت این است که حافظه کوتاه‌مدت ما می‌تواند تنها پنج ‌تا نه قطعه از اطلاعات را در یک‌زمان خاص نگه دارد. برای استفاده بهینه از محدودیت حافظه کوتاه‌مدتتان، بهتر است که به‌جای به خاطر سپردن یکجای همه اطلاعات، آن را تکه‌تکه کنید.

این کار دقیقه مانند همان کاری است که ما موقع حفظ کردن شماره‌های تلفن همراه دیگران انجام می‌دهیم. با تکه‌تکه کردن اطلاعاتتان آن‌ها را بهتر به خاطر می‌سپاریم و طبیعتاً بازیابی آن‌ها هم راحت‌تر خواهد بود.

روش قصر ذهنی

قصر ذهن یا کاخ ذهن یکی از روش‌های معروف به خاطر سپردن اطلاعات است. در این روش شما باید خانه‌ای که تمام زوایای آن را به‌خوبی می‌شناسید در ذهنتان بسازید و اطلاعات را در گوشه‌های این خانه جاگذاری کنید. برای اطلاع بیشتر از این روش جالب می‌توانید این مقاله ما را مطالعه کنید.

انتخاب زمان درست مطالعه

بهترین زمان برای مطالعه، قبل از خواب است. مغز شما قبل از خواب اطلاعات را دریافت می‌کند و زمانی که شما خواب هستید و از آن استفاده خاصی نمی‌کنید، در کمال آرامش اطلاعات پیچیده را پردازش می‌کند. البته یادتان باشد که خواب باکیفیت و کافی در درست انجام شدن این اتفاق نقش زیادی دارد.

 

اطلاعات را دسته‌بندی کنید

دسته‌بندی اطلاعات تا حدود زیادی از آشفتگی آن‌ها در مغز شما کم خواهد کرد. مثلاً اگر می‌خواهید زبان بخوانید، تمام ضمایر را کنار هم بنویسید و مشخص کنید که هرکدام چه ضمیری است و جایگاه آن در جمله چیست.

با این کار می‌توانید هم اطلاعات را باهم مقایسه کنید و هم بهتر از پس بازیابی آن‌ها بربیایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید