تقویت حافظه برتر ؛ ۳ تکنیک کاربردی در تقویت حافظه

تقویت حافظه برتر

فهرست مطالب

در اواخر دهه ۹۰ به نظر می‌رسید همه یک قدرت فوق العاده ای در تقویت حافظه برتر خود داشتند. حتی اگر مردم در آن زمان تلفن داشتند، همه می‌توانستند حداقل ۳۰ شماره تلفن را به خاطر بسپارند و به یاد بیاورند.

نه تنها شماره تلفن، بلکه به نظر می‌رسید که آن‌ها روز تولدشان را نیز می‌دانستند!. در آن زمان فیس بوک وجود نداشت، هیچ یادآوری نیز نبود و مردم براساس حافظه خود همه چیز را می‌دانستند و به یاد می‌آوردند. اما چطور آنها چنین حافظه برتری داشتند؟؛ با ذهن همراه باشید.

چرا تقویت حافظه برتر مهم است؟

این عذری مناسب برای سوءاستفاده از حافظه خود است. ما هرروز نیاز به پردازش سیل اطلاعات غیر ضروری را داریم و فاصله توجه ما به حدی کم می‌شود که حتی یک ماهی قرمز می‌تواند ما را در مسابقه حافظه شکست دهد. ما باید دستور فراگیری و ذخیره اطلاعات را بدهیم.

ما این کار را با تصمیم گیری در مورد آنچه می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم انجام می‌دهیم. حقیقت این است، خیلی هم دیر نشده است. می‌توانید از این فناوری برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. در ابتدا، ما باید تمرکز برروی چیزهایی که مهم نیستند را، متوقف کنیم. مثلا از خود بپرسید: کیم کارداشیان چه کمکی به من در زندگی کرده است؟

تکنیک‌های تقویت حافظه برتر

تکنیک‌های تقویت حافظه برتر

در سه تکنیک در تقویت حافظه برتر را آورده‌ایم:

تکنیک شماره ۱: کاخ ذهن

کاخ ذهن یک روش برای تقویت حافظه ذهن است، که از تجسم برای سازماندهی و فراخوانی اطلاعات استفاده می‌کند. ایده این است که اطلاعات را، از طریق انجمن‌های مختلفی تصور کنید و آن‌ها را در کاخ ذهن خود ذخیره کنید.

نحوه کار: ابتدا مشخص کنید که چه مکانی را برای کاخ ذهن خود استفاده خواهید کرد. در این مورد دو گزینه خواهید داشت:

  • مکانی موجود که با آن آشنا هستید (مانند خانه کودکی یا مدرسه)
  • مکانی که خود باید طراحی کنید (لازم نیست در نقاشی متخصص باشید)

توصیه می‌کنیم از چیزهایی استفاده کنید که کاملاً روی آن‌ها شناخت دارید. برای مثال: ما از دبیرستان برای کاخ ذهن خود استفاده کردیم و دو طبقه (هر کدام ۱۹ اتاق داشتند) کشیدیم و نوشتیم که چگونه می‌توانیم از یک اتاق به اتاق دیگر برویم و سایر چیزها.

پس از ارائه طرح تصویری، شروع به کاوش در مورد آن کنید تا بتوانید جزئیات آن را به خاطر بسپارید. این بدان معناست که باید بنشینید، چشم‌های خود را ببندید و خود را در کاخ ذهنی تان تصور کنید. این‌ها چند سؤال مطرح شده برای کمک به طراحی کاخ ذهنی تان هستند:

  • چطور به نظر میرسد؟
  • چند تا اتاق دارد؟
  • چگونه می‌توانیم از یکی به دیگری قدم بزنیم؟
  • در هر اتاق چه اشیایی داریم؟
  • آن وسایل در کجا قرار می‌گیرند؟

در این مرحله، باید کاملاً با کاخ ذهن خود آشنا باشید. نکته بعدی، در یادگیری نحوه استفاده از تقویت حافظه برتر است. این می‌تواند نحوه ذخیره اطلاعات ساده باشد. کار فرد ایجاد انجمن‌هایی جالب یا نماد چیزهایی است که می‌خواهید به خاطر بسپارید.

پس از انجام این کار، باید آن‌ها را در یک اتاق خاص قرار دهید یا آن را به یک شی خاصی در آن اتاق وصل کنید. انجمن‌ها یا نمادها باید ساده، واضح و به یاد ماندنی باشند. اگر آن‌ها عجیب و غریب یا جنسی باشند، یادآوری آن‌ها برای مغز آسان تر می‌شود.

به عنوان مثال: اگر می‌خواهید به یاد داشته باشید که باید بلیط هواپیما بخرید، می‌توانید ۳ مسافر پرواز را در اتاق خود، با آگهی‌هایی که می‌گوید:عزیزم، لطفاً بلیط خود را فراموش نکنید، نقاشی کنید.

ایده این است که با چیز‌های کوچکی شروع کنید و تمرین را ادامه دهید. با گذشت زمان، صاحب مهارت خواهید شد و ایجاد انجمن‌ها آسان تر خواهند شد. از کاخ ذهنی خود، برای مواردی که برایتان اهمیت دارد، استفاده کنید.

مقرراتی در کار نیست. اگر فکر می‌کنید فضای کافی برای ذخیره اطلاعات ندارید، نگران نباشید. فقط کاخ دیگری بسازید و در صورت تمایل می‌توانید کل شهر را داشته باشید.

بهبود حافظه برتر

تکنیک شماره ۲: صفحه نمایش ذهن

مفهومی است که از آن زمان تاکنون هر روز از آن استفاده کرده ایم . این ایده بسیار ساده ای است، آن را به عنوان صفحه نمایش تئاتر خصوصی خود فکر کنید، که در آن می‌توانید بدون محدودیت، هر آنچه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید و طرح ریزی کنید.

نحوه کار: خود را در یک سینما خالی تصویر کنید. می‌توانید آن را به هر روشی که می‌خواهید طراحی کنید. این صفحه نمایش متعلق به شما است و می‌توانید هر چیزی که برای حفظ کردن آن نیاز دارید را، روی آن طرح ریزی کنید. ایده این است که، دقیقاً مانند فیلم‌های آینده، می‌توانید صفحه را دستکاری کنید.

می‌توانید موارد را گسترش دهید، آن‌ها را بزرگتر یا کوچکتر کنید، آن‌ها را از یک طرف به طرف دیگر منتقل کنید، مواردی را به آن‌ها اضافه کنید یا سایر کارها.

چگونه می‌توانید از آن برای به یاد آوردن بخش‌های مهم اطلاعات استفاده کنید؟

نکته مهم اینجاست که با آن بازی کنید و ببینید که چگونه در تقویت حافظه برتر شما مؤثر واقع می‌شود. ما راهی پیدا کردیم تا بتوانم کاخ ذهن و صفحه ذهن خود را به هم پیوند دهیم، بنابراین باید سریع کار کنیم، موارد را روی صفحه طرح ریزی می‌کنیم و بعداً آن‌ها را به کاخ ذهن خود منتقل می‌کنیم.

تکنیک شماره ۳: نقشه ذهن

نقشه ذهن، یک نمودار است که برای سازماندهی بصری اطلاعات استفاده می‌شود. یک نقشه ذهن اغلب، در اطراف یک مفهوم واحد ایجاد می‌شود و به عنوان یک تصویر، در مرکز یک صفحه خالی ترسیم می‌شود، که به آن‌ها اجازه بازنمایی ایده‌هایی مانند تصاویر، کلمات و بخش‌هایی از کلمات اضافه را می‌دهد.

ایده‌های اصلی مستقیماً به مفهوم اصلی متصل می‌شوند  و ایده‌های دیگر از آن‌ها جدا می‌شوند.

نحوه کار: این یک دستگاه حفظی محبوب و رایج است. روش کار این دستگاه اینگونه است، یک ایده اصلی داشته باشید و شروع به سازماندهی ایده‌های دیگری در اطراف آن کنید. سعی کنید آن را با رنگ‌ها، نقاشی‌ها یا نمادهای معناداری برای خود، یا ایده‌های خاصی بیان کنید. پس از یادآوری اطلاعات خاص، فقط شاخه‌ها را دنبال کنید تا اطلاعاتی را که می‌خواهید پیدا کنید.

این چیزی است که نیاز به تمرین دارد (به خصوص برای ما که نمی‌دانیم چگونه بطور صحیح ترسیم کنیم)، یا می‌توانید از انواع ابزارهای نرم افزاری استفاده کنید (اکثر آن‌ها برای استفاده‌های اولیه رایگان هستند).

نقشه ذهن، یک رویکرد بسیار منظم برای سازماندهی اطلاعات و تقویت حافظه برتر است و می‌تواند به روش‌های مختلف و در کنار سایر دستگاه‌های یادگیری، استفاده شود. به یاد داشته باشید که بالا بردن و برتری حافظه، کاری نیست که فرد با یک بار توسعه، به آن دسترسی پیدا کند.

کلام آخر

این فرآیندی است که تا آخرعمر ادامه دارد و با کم شدن حافظه، باید بیشتر تلاش کنید تا مطمئن شوید که حافظه تان هنوز هم کار می‌کند، مثل دلربا بودن. اما به ما اعتماد کنید، حتی اگر حافظه تان خوب باشد، بهبود آن نتایج شگفت انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد و حیرت زده خواهید شد. این چندین تکنیک است که می‌توانید با آن‌ها در تقویت حافظه برتر استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید