تفکر تند و سریع ؛ چگونه سریع فکر کردن را یاد بگیریم!

تفکر تند و سریع

چگونه سریع‌تر، مؤثرتر و دقیق‌تر فکر کنیم؟ تفکر تند و سریع مهم است، اما سرعت پردازش محض اغلب کم ارزش‌تر از دقت تلقی می‌شود. آیا غالباً به بازگشت سریع و درست خود بعد از اینکه خیلی دیر شده است فکر می‌کنید؟ آیا انجام کارتان نسبت به سایرهمکاران‌تان بیشتر طول می‌کشد؟ آیا احساس می‌کنید یادگیری اطلاعات جدید یا خواندن یک کتاب از آنچه که پیش بینی می‌شود طولانی‌تر شده است؟ آیا آخرین نفری هستید که امتحان خود را در کلاس تمام می‌کنید؟ اگر این مشکلات برای شما آشنا به نظر برسد، ممکن است به چگونگی سریع‌تر فکر کردن علاقه مند شوید؛ با ذهن همراه باشید.

مزایای تفکر تند و سریع

بیشتر افراد تفکر سریع را ناشی از هوش بالای فرد می‌دانند. این لزوماً صحیح نیست، اما هنوز دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سریع فکر کردن مفید و مطلوب باشد. تفکر تند و سریع می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های زندگی به فرد کمک کند. وقتی افراد مجبور به تفکر سریع هستند، به نظر می‌رسد احساس شادتر، پرانرژی‌تر، خلاقیت‌تر و اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند. این تفکر می‌تواند مهارت‌های حیاتی در موفقیت مانند برنامه ریزی، تعیین هدف، حل مسئله و توانایی تمرکز روی وظایف را نیز تقویت کند.

اهمیت تفکر سریع

قبل از اینکه چگونگی اهمیت آن را بدانیم، ما احتیاج داریم که چرایی اهمیت آن را بدانیم. اگر دلیلی برای تمرین وجود نداشته باشد، در نهایت بعد از مدتی خسته خواهیم شد. توانایی تفکر سریع، مزایای متنوعی را ارائه می‌دهد. علاوه بر معدود فوایدی که در بالا به آنها اشاره کردیم، برخی موارد دیگر عبارتند از:

  • مردم فکر می‌کنند شما باهوش‌تر هستید.
  • وقتی از مردم خواسته می‌شود سریع فکر کنند، آنها شادتر، خلاق‌تر، پرانرژ‌‌ی‌تر و دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند
  • تفکر سریع با برنامه ریزی، حل مسئله، تعیین هدف و امکان تمرکز نیز پیوند دارد.
  • تفکر سریع‌تر، مغز را از لحاظ روحی هوشیار نگه می‌دارد.
  • همچنین زمان واکنش سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

این موارد بسیار گسترده هستند، اما تصور ما این است که: «هرچه مغز قوی‌تر باشد، می‌توانید از آن در بسیاری از جنبه‌های زندگی خود بهره ببرید.»

چگونه تند و سریع فکر کنیم؟

سؤال بعدی این است که چگونه سرعت تفکر افزایش می‌یابد؟ این پاسخ در روش‌های متنوع زیر بیان شده‌اند:

سریع تصمیم بگیرید

ما در طول روز با تصمیمات بسیاری روبرو هستیم، اما برخی از آنها به اندازه مابقی اهمیت ندارند. خوردن غذا مهم است، اما تصمیم گیری بین سالاد، مرغ یا گوشت گاو بی نتیجه است. اینکه بتوانید به سرعت تصمیم بگیرید که چه غذایی بخورید می‌تواند به شما در تفکر سریع‌تر کمک کند. از این گذشته، حتی اگر تصمیم شما جزو بهترین‌ها نباشد، عواقب آن بسیار اندک است. این آموزش از آنجایی شروع می‌شود که به معنای واقعی کلمه عمل تفکر تند و سریع اتفاق می‌افتد.

سرعت تمرین را بیشتر کنید

مواردی وجود دارند که ما به طور تمام وقت انجام می‌دهیم و واقعاً در انجام آنها خوب هستیم مانند پخش موسیقی، یادگیری آهنگ، نوشتن یا انجام حرکات خاص و موارد دیگر!. در هر صورت، ما شما را تشویق می‌کنیم که با سرعت بخشیدن، لایه دیگری از چالش‌ها را به مهارت‌های خود اضافه کنید. مشابه با تکنیک فوق، این همچنین شما را به تفکر سریع در انجام یک کار تشویق می‌کند. آنچه به فرد در تمرین سریع‌تر کمک می‌کند، یک ساعت (زمان سنج) خواهد بود. این استراتژی دوم به طرز شگفت آوری مؤثر است، زیرا بیشتر افراد به طور غریزی مهمترین جنبه‌های آن کار را در اولویت قرار می‌دهند. این قانون «پارکینسون» نامیده می‌شود.

انجام چندین کار به طور همزمان را متوقف کنید

هرچه فکر کنیم که می‌توانیم کارهایی را به طور همزمان انجام دهیم، عملاً راه اشتباه را پیموده‌ایم. مغز ما با وجود قدرتمندی خاص خود، قادر به تمرکز روی دو کار مختلف نیست. این کار به این دلیل است که مغز ما به سرعت در حال انجام وظایف است و در چنین شرایطی، مغز سریع‌تر بین این کارها جهش پیدا می‌کند. اگرچه علاوه بر این شرایط، تحقیقات نشان داده است که انجام کارها به طور همزمان باعث کاهش کیفیت کار، توانایی یادگیری و عملکرد ذهنی ما می‌شود.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی نه تنها برای عملکرد بدن بلکه برای عملکرد مغز و داشتن تفکر تند و سریع نیز لازم است. یک مطالعه نشان داده است که خوب خوابیدن بر سرعت و دقت فکر ما تأثیر خواهد گذاشت. با این منطق، این حس را پیدا می‌کنید که خواب به سالم‌تر شدن و کارکرد مغز کمک می‌کند.

مدیتیشن کنید

تفکر منظم روش دیگری برای تحریک مغز است. انواع مختلفی از مطالعات وجود دارند که نشان می‌دهند، چگونه مدیتیشن به ایجاد سلول‌های جدید مغزی و اتصالات عصبی کمک می‌کند و دلیل آن این است که تفکر در مرحله اول ارتباط بین سلول‌ها را تقویت می‌کند.

تمرین‌های هوازی انجام دهید

تمامی ورزش‌ها برای ما و مغزمان تا حدی مفید هستند. تحقیقات نشان داده است که، تمرینات هوازی به طرز ویژه‌ای سرعت پردازش مغز ما را بهبود می‌بخشند و به تفکر تند و سریع کمک می‌کنند. این تمرینات شامل دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا هستند.

موسیقی بزنید

نوازندگان دارای مغزهای بزرگ‌تر، به هم پیوسته‌تر و متقارن‌تری هستند. داشتن تمرینات موسیقی باعث بهبود در سرعت پردازش، مهارت‌های شناختی و بهبود حافظه می‌شود.

به مغز خود تمرین ذهنی بدهید

اگرچه به چالش کشیدن برای تلاش ذهنی می‌تواند هوش شما را بالا ببرد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، نوع صحیح برنامه آموزش مغز به طور خاص می‌تواند به فرد کمک کند تا سریع‌تر فکر کند. برای مثال آموزش یک زبان دیگر به این امر کمک می‌کند.

خونسرد باشید

آخرین تحقیقات نشان می‌دهند که با بالا رفتن درجه حرارت بدن، سرعت پردازش ذهن کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد دمای ایده آل برای تفکر مطلوب حدود ۲۲ درجه سانتی گراد است. پس تمامی این راهکارها می‌توانند در تفکر تند و سریع به فرد کمک کنند.

کلام آخر

در حالی که انواع مختلفی از تاکتیک‌ها برای تمرین سریع مغز وجود دارند، سرعت همیشه همه چیز را در بر نمی‌گیرد. بعضی اوقات موقعیت‌ها باعث می‌شوند که ما افکار خود را با دقت مورد بررسی و جمع آوری قرار دهیم. یافتن تعادل در تفکر تند وسریع بسیار مهم است. با درک ارتباط بین هر دو سیستم، می‌توانیم بهتر تشخیص دهیم که سریع یا آهسته فکر کنیم. علاوه بر این، هر موقعیتی که در زندگی خود داریم، اشکال مختلفی از تفکر را تشکیل می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید