چهارده راهکار اساسی برای داشتن آرامش فکری

بهترین راه های آرامش فکری

در این روزهای پرتنش و استرس که همگی نگران وضع سلامتی خودمان و عزیزانمان هستیم، چه چیزی بهتر از داشتن احساس آرامش روحی و روانی؟ واقعیت این است که آرامش جدا از محیط بیرونی، اول درون ما شکل می‌گیرد. ما در این نوشته قصد داریم شما را با بهترین راه های آرامش فکری آشنا کنیم. با ما در ذهن همراه باشید.

چگونه به آرامش فکری برسیم

تعارف که نداریم! داشتن ذهن و روانی آرام یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌هایی است که هرکسی می‌تواند در زندگی داشته باشد. همه ما روزهای پرتنشی را پشت سر می‌گذاریم. روزهایی که حفظ آرامش سخت‌ترین کار به نظر می‌رسد. اما خبر خوب اینکه می‌توان تحت هر شرایطی آرامش را تجربه کرد و من قرار است بهترین راه های آرامش فکری را با شما به اشتراک بگذارم.

داشتن آرامش فکری مستلزم رسیدن به این درک است که می‌توان تا حد زیادی اثرات تنش‌زای دنیای اطرافمان را درونمان خنثی کنیم. کافی است یاد بگیریم به روحیاتمان مسلط شویم و کنترل وضعیت ذهنمان را به دست بگیریم. چطور؟ با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط: راهکارهای آرامش فکری

روش اول؛ نگران ظاهر خود نباشید

یکی از بهترین راه های آرامش این است که تا حدود زیادی به نگرانی‌ها و وسواستان درباره ظاهر و صورتتان بی‌توجه باشید. این مسئله به‌خصوص برای خانم‌ها اهمیت دارد. بسیاری از ما دائم از صورتمان ایراد می‌گیریم و از هیکلمان ناراضی هستیم. بیایید یک‌بار با خودمان روراست باشیم. دیگران به‌اندازه‌ای که ما به خودمان گیر می‌دهیم به ما توجه نمی‌کنند و مطلقاً برایشان اهمیتی ندارد که ما چه شکل و ظاهری داریم.

اگر برای خوشایند دیگران و حرف اطرافیانتان به فکر تغییر در ظاهرتان هستید یا از اینکه به نظر کسانی خوب بیایید با خودتان نامهربانید، بزرگ‌ترین ظلم را به خودتان کرده‌اید. خودتان را همان‌طور که هستید دوست داشته باشید و حتی اگر دوست دارید تغییراتی در جهت بهتر شدن داشته باشید، با مهربانی با خودتان رفتار کنید.

به نظر دیگران درباره شکل و ظاهر خودتان اهمیتی ندهید. این شما هستید که در پوسته بیرونی‌تان زندگی می‌کنید و این نظر شماست که درنهایت اهمیت دارد. پس نگرانی درباره ظاهرتان را متوقف کنید و زیبایی را در وجودتان پیدا کنید.

روش دوم؛ به خودتان بیش‌ازاندازه فشار نیاورید

حتماً عبارت «من به زمان نیاز دارم تا بتوانم خودم را پیدا کنم» را زیاد از اطرافیانتان شنیده‌اید یا خودتان از آن استفاده کرده‌اید. واقعیت این است که خود واقعی شما گم نشده است که بخواهد پیدا شود. شما همان چیزی هستید که باید باشید.

یکی از بهترین راه های آرامش فکری همین است. خودتان و توانایی‌هایتان را همان‌طور که هست قبول کنید. هرکدام از ما توانایی‌های منحصربه‌فردی داریم و مشغول کاری هستیم. یک نفر مانند من نویسنده است و دیگری آشپز.

هرکسی به‌اندازه آنچه هست قابل‌احترام و دوست داشته شدن است و هیچ‌چیزی نمی‌تواند آنچه درون ما در جریان است را از بین ببرید. پس زیاد به خودتان فشار نیاورید و هرچه هستید را بپذیرید. آن‌وقت ذهن شما آرامش بی‌نظیری را تجربه خواهد کرد و خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت.

در رابطه با آرامش فکری این مقاله را هم بخوانید: تکنیک ذهن‌آگاهی گسلیده

سوم؛ شما منحصربه‌فرد هستید! به آن احترام بگذارید

یکی از جذابیت‌های خلقت تفاوت میان ویژگی‌های انسان‌ها است. همه ما به‌طرف ویژه‌ای منحصربه‌فرد هستیم و با دیگری تفاوت داریم. یکی دیگر از بهترین راه های آرامش فکری تأکید بر همین ویژگی ما است. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و به چیزهای مثبتی فکر کنید که شما صاحب آن هستید و دیگران ندارند.

احساس متفاوت بودن بسیار شگفت‌انگیز است. سعی کنید با تمام وجودتان این واقعیت را حس کنید و از آن لذت ببرید. درعین‌حال یاد بگیرید که تفاوت‌های دیگران را هم بپذیرید و احساس برتری نکنید.

چهارم؛ محیط زندگی‌تان را از تنش دور کنید

سخت‌ترین اوضاع زندگی و پیشامدها می‌توانند با داشتن خانه‌ای دور از بگومگو و کشمکش قابل‌تحمل شوند. یکی از بهترین راه های رسیدن به آرامش فکری پیاده‌سازی این وضع در زندگی است. ما به صلح و آرامش در روابط بین فردی نیاز داریم. از نقش غیرقابل‌انکار و مؤثر روابط به‌دوراز تنش در آرامش فکری‌تان غافل نشوید.

سعی کنید با دیگران با مهربانی و سخاوت برخورد کنید. دیگران را از خودتان بدانید و به آن‌ها عشق بورزید. همه عشق ورزیدن را می‌فهمند و محبت را درک می‌کنند. اگر محبت بدهید، محبت دریافت خواهید کرد و برعکس؛ جواب بدجنسی و تنش، تنش متقابل است. پس بیایید با عشق‌ورزی به دیگران درراه آرامش روانی‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

پنجم؛ از اعماق قلبتان سخاوتمند باشید

باید درک کنید که سخاوتمندی یعنی چه. اگر چیزی را می‌بخشید، باید از ته قلبتان این کار را انجام بدهید؛ نه برای حفظ ظاهر. قلب‌های سخاوتمند، عشق و سخاوتمندی متقابل را از دنیا دریافت خواهند کرد. اما این فرمول روی افرادی که به هر دلیلی غیر از بخشش چیزی را به دیگران می‌دهند جواب نمی‌دهند.

یادتان باشد که دنیا به نیات ما توجه می‌کند. و نیت ما چیزی است که به رفتارمان وزن و ارزش می‌دهد. اگر به کسی چیزی می‌بخشید، اما نیتتان خلوت شدن کمدتان است، درواقع کارتان هیچ ارزشی ندارد و نباید انتظار واکنش مثبت کائنات را داشته باشید. بخشندگی یعنی هدیه دادن خالصانه چیزی که واقعاً برایمان ارزش دارد و بدردمان می‌خورد.

بد نیست نگاهی هم به این مقاله بیندازید: تکنیک تنفس۴-۷-۸

ششم؛ در لحظه زندگی کنید

یکی دیگر از بهترین راه های آرامش فکری زندگی در لحظه و لذت بردن از آن است. سعی کنید ازآنچه در اکنون جریان دارد لذت ببرید. نگرانی برای فردا و حسرت خوردن برای گذشته تنها شانس زندگی واقعی را از شما می‌گیرد و شما را به چیزی مشغول می‌کند که از دست شما رفته یا هنوز از راه نرسیده است.

آینده‌نگری چیز خوبی است؛ اما توجه بیش‌ازاندازه به آن و یا نگرانی برای کیفیت آن فقط شانس زندگی و لذت از روزهای خوبتان را از شما خواهد گرفت.

هفتم؛ خودتان را در جریان زندگی قرار بدهید

سعی کنید از همه آنچه در لحظه کنونی شما قرار در جریان است لذت ببرید. برای شاد بودن و لذت بردن از روزهای زندگی، منتظر معجزه نباشید. هیچ معجزه‌ای در کار نیست. معجزه درون شما قرار دارد. شما همان کسی هستید که می‌توانید لحظه شادی‌بخش و لذت‌آور زندگی‌تان را خلق کنید.

برای شاد بودن بهانه درست کنید. موسیقی موردعلاقه‌تان، گذراندن وقت در کنار دوستانتان یا موفقیت‌های کوچکی که به‌دقت آورده‌اید، همگی می‌توانند بهانه‌ای برای شاد بودن و لذت بردن از لحظات زندگی‌تان باشند.

هشتم؛ آهسته و پیوسته حرکت کنید

برای رسیدن به اهداف‌تان عجله نداشته باشید. هیچ چیز یک شبه به دست نمی‌آید. یکی از بهترین راه های آرامش فکری این است که بتوانید از لحظه‌لحظه زندگی نهایت استفاده را ببرید و بگذارید هر چیزی روال طبیعی خودش را طی کند. عجله برای رسیدن به اهداف جز اینکه به شما استرس وارد کند و آرامشتان را ضایع کند، فایده‌ای ندارد.

سعی کنید برای هر کاری برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و حرکت از روی برنامه‌تان، اصراری برای زود رسیدن به مقصد نداشته باشید.

مقاله مرتبط: راهکار علمی آرامش اعصاب

نهم؛ معاشرت کنید

با دور کردن خودتان از اطرافیان و محدود کردن دایره معاشرتتان نمی‌توانید به آرامش واقعی برسید. کناره‌گیری از آدم‌ها و دوستانتان، شاید برای کوتاه‌مدت ایده مناسبی به نظر برسد، اما باید بدانید که این آرامش شکننده است و به‌راحتی از بین خواهد رفت.

با دیگران معاشرت کنید و سعی کنید باکسانی که واقعاً شما را دوست دارند ارتباط برقرار کنید. آرامش واقعی در ارتباط سازنده و مثبت با دوستان و اطرافیان پنهان‌شده است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، اجتماعی خلق‌شده‌ایم و راه واقعی آرامشمان در ارتباطات اجتماعی‌مان نهفته است.

دهم؛ برای رویارویی با تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی آماده باشید

یکی از بهترین راه های آرامش فکری آمادگی و انعطاف برای مقابله با تغییرات است. هیچ‌کس نمی‌داند در آینده چه اتفاقی پیش خواهد آمد. اما افرادی که توانایی و انعطاف کافی برای مقابله با این تغییرات را ندارند به راحتی درهم خواهند شکست.

زندگی غیرقابل‌پیش‌بینی است. کسی نمی‌داند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. خودتان را برای مقابله با هر رخداد پیش‌بینی‌نشده و هر تغییر ناخواسته آماده کنید.

یازدهم؛ عصبانیتتان را کنترل کنید

یادتان باشد که عصبانیت، حلال مشکلات شما نیست. معمولاً احساسات مرتبط با هیجان‌زدگی و عصبانیت، پیش‌فرض واکنش ما به هر رخداد تازه و ناخوشایند است. البته این مسئله طبیعی است. اما یادتان بماند که عصبانیت، ویروسی است که روح ما را مسموم می‌کند.

عصبانیت به‌جز القا احساسات منفی در ما کاربرد دیگری ندارد. عصبانیت، واکنشی است که ما مجبور به اتخاذ آن نیستیم. کمی در خاطراتتان کنکاش کنید. آخرین باری که عصبانیت و فریاد کشیدن به کارمان آمدند کی بود؟

در همین رابطه می‌توانید این مقاله را بخوانید: تکنیک تبسم چیست؟

دوازدهم؛ از وابستگی‌هایتان کم کنید

ما در زندگی به عوامل متعددی وابسته هستیم. یکی دیگر از بهترین راه های آرامش فکری کم کردن تعدد وابستگی‌هایمان است. وسایل شخصی‌مان، خانواده، دارایی، شغلمان و دوستانمان جزو وابستگی‌های ما هستند.

هرچقدر که به این عوامل وابسته‌تر باشیم، از بین رفتن آرامشمان هم بیشتر خواهد شد. هر بحث و گفتگو، هر حرکتی که خلاف میلمان باشد، بالا و پایین شدن وضعیت سرمایه‌مان، گم‌شدن اشیا و…

بدانید که بودن و نبودن هیچ‌چیزی تضمین‌شده نیست. اگر بتوانیم کمی از اشیا اطرافمان و روابط شخصی‌مان فاصله بگیریم و از اهمیت و حساسیت آن‌ها در زندگی‌مان کم کنیم، قطعاً آرامش ذهنی بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

سیزدهم؛ باخت و از دست دادن را بپذیرید

با روحیه پذیرش باخت آشنا باشید. شکست، همیشه چیز بدی نیست و همیشه شما را ضعیف نخواهد کرد. این جمله به معنای آن نیست که برای رسیدن به وضعیت بهتر و موفقیت تلاش نکنید. بلکه برعکس؛ به معنای تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت است.

گاهی از دست دادن چیزهایی که دوست داریم، دست ما نیست. وقتی شغل محبوبمان را از دست می‌دهیم، یا چیزی را گم می‌کنیم، چه چاره‌ای داریم؟ هیچ. تنها باید بپذیریم و قبول کنیم که بهتر است در مسیر زندگی قرار بگیریم.

چهاردهم؛ مسیر معناداری را برای زندگی‌تان تعریف کنید

یکی از بهترین راه های آرامش فکری قرار گرفتن در مسیر درست زندگی و رسیدن به اهدافی است که به زندگی ما معنا می‌بخشند. از خودتان بپرسید:«معنای زندگی چیست؟» و سعی کنید جواب درستی برای آن پیدا کنید. کسانی می‌توانند به آرامش واقعی برسند که بفهمند برای چه‌کاری به دنیا آمده‌اند و قرار است چه تغییری را در دنیا ایجاد کنند.

وقتی در مسیری که به زندگی‌تان معنا می‌دهد قرار بگیرید، احساس لذت واقعی و آرامش را تجربه خواهید کرد. باور ندارید؟ امتحانش مجانی است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید