بازی تقویت ذهن کودکان ؛ ۱۳ بازی جذاب برای افزایش قدرت ذهنی کودکان

بازی تقویت ذهن کودکان

فهرست مطالب

یادگیری فقط به مدارس، کتاب‌ها یا فعالیت‌های دیگر محدود نمی‌شود. در واقع بهترین راهکار برای آموزش، انجام بازی تقویت ذهن کودکان است. بازی‌ها، مجموعه‌ای از توانایی‌ها برای رشد اولیه مغز کودکان هستند، به آنها کمک می‌کند تا به سمت انتخاب مهارت‌های ارزشمند زندگی بروند و یادگیرنده‌های بهتری شوند. این مجموعه از توانایی‌ها «مهارت‌های عملکرد اجرایی» نام دارند. در اینجا مجموعه‌ای از انواع بازی تقویت ذهن کودکان را آورده‌ایم؛ با ذهن همراه باشید.

۱۳ بازی تقویت ذهن کودکان

در زیر به چندین مورد بازی برای تقویت ذهن و مغز کودکان اشاره می‌کنیم:

۱) بلوک‌های ساختمانی

بلوک‌های ساختمانی یکی از قدیمی ترین بازی‌هایی است که به کودکان کمک می‌کند تا از گرانش، اهرم، اندازه، شکل، وزن و تعادل مطلع شوند. آنها همچنین راحت ترین اسباب بازی در هر نقطه دنیا هستند. با بزرگ شدن بچه‌های خود، می‌توانید بازی‌هایی مانند، آیا می‌توانید آنچه را من می‌سازم انجام دهید، تا ایده‌های جدید را ترغیب کنید. از شکل و تشخیص رنگ گرفته تا خلاقیت و تحریک ذهن، تمام جنبه‌های رشد کودک در معرض دید قرار می‌گیرد.

۲) پازل‌ها

پازل‌ها نوعی بازی تقویت ذهن هستند، اما نمی‌توانند بدون خطر باشند. بزرگترین فایده آن افزایش اعتماد به نفس ناشی از تکمیل معما است، که منجر به تقویت ذهنی بهتر می‌شود. سعی کنید حتماً بر حسب سن کودک، درجه سختی پازل را بالا ببرید تا او بتواند یک قدم در جلوتر حرکت کند. این کار باعث می‌شود تا در رشد ذهنی کودک خود تأثیر بسزایی داشته باشید.

۳) کارت‌های حافظه

کارت‌های حافظه بهترین راه برای استفاده از اطلاعات پنهان شده کودکان در حین تفریح ​​است. بازی‌ها به صورت کارت می‌باشند و همچنین برای تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی نیز در دسترس هستند، بنابراین می‌توانید کودکان خود را با این بازی سرگرم نگه دارید. بازی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های جالبی برای کودک باشد مانند شکلک‌های مختلف، شخصیت‌های کارتونی یا حتی قلب!.

۴) حروف الفبا

از کارت‌ها یا حروف الفبا برای ایجاد یک کلمه استفاده کنید و اجازه دهید کودک کلمه را با تصویر کارت موجود در دست خود مطابقت دهد. اگر کلمه گربه را نشان می‌دهد، فرزند باید بتواند تصویر گربه و کلمه مرتبط با آن را تشخیص دهد. این باعث شکل گیری، خواندن و گسترش واژگان می‌شود.

۵) نقش بازی کنید

معلم، پزشک، پرستار یا جادوگر خوب، گزینه‌هایی بی پایان است. نقش آفرینی بهترین بازی تقویت ذهن کودک است. این بازی همچنین می‌تواند به تنظیم لحن اخلاقی مناسب برای فرزندان کمک کند، که ضمن برخورد با جامعه از آنها سود می‌برد تا بتواند بهتر با محیط سازگار شود.

۷) چیزی را پیدا کنید

تمام آنچه نیاز دارید تعدادی کارت و اشیایی هستند که شما آنها را در کنار فرزند خود قرار می‌دهید. این یک راه جالب برای معرفی کودک نو پا خود به محیط اطراف است، خواه در خانه، خواه در پارک یا مدرسه باشد. عنوان مثال، شما به فرزند خود تصویری از یک توپ را در کارت ویزیت نشان می‌دهید و از او می‌خواهید تا آن را پیدا کند. در آموزش فرزندتان تلفظ صحیح و شناخت اشیاء، همراه با رشد شناختی، بسیار طول می‌کشد.

۸) پیروی کردن را دنبال کنید

این بازی تطبیقی، ​​برای کودکان نوپا ۲ تا ۴ سال بسیار مناسب است. کاغذی را بگیرید و در دو ستون چند تصویر بکشید. بگذارید کودک هر دو طرف را با مداد رنگی مطابقت دهد. ما معمولاً مواردی مانند گل و زنبور عسل، قوری و گلدان، باران و چتر، تام و جری، کفش و جوراب، آب نبات و کودک و غیره را جفت می‌کنیم. اگر کودک در مورد یک جفت مطمئن نیست، این یک فرصت عالی برای آموزش آنها در مورد آن است. به عنوان مثال، زنبور عسل برای گل است، زیرا از شهد آن تغذیه می‌کند. این بازی همچنین به یادآوری و تقویت مفاهیمی‌ که قبلاً به آنها آموخته اید کمک می‌کند. خلاق شوید و مضامین مختلف را ایجاد کنید و متن‌های متناقض را همزمان با یادگیری کودک نوپا انجام دهید. همچنین می‌توانید ازرعباراتی مانند متشکرم، متاسفم، لطفاً و شب بخیر از یک طرف و برخی از حالت‌های مناسب از طرف دیگر استفاده کنید.

۱۰) بازی حسی

بازی حسی، فکر بچه‌ها و مغز آنها را شبیه سازی می‌کند. کاوش در جهان با حواس‌های‌مان مغز را فعال نگه می‌دارد و به ساخت مسیرهای عصبی جدید کمک می‌کند. بازی‌های حسی اطلاعات مهمی را به بچه‌ها آموزش می‌دهند که، به راحتی نمی‌توان از طریق کتاب‌ها این مطالب را به آنها آموزش داد. در واقع تجربه کردن روشی لذت بخش برای تفریح و یادگیری است. به بچه‌های خود اجازه دهید تا شن و ماسه خرد شده، پلاستیک صاف، گل چسبناک، حباب‌های نرم، دیوارهای زبر، رس‌های ریز و سایر اشیاء روزمره احساس کرده و با آن‌ها بازی کنند تا ذهن خود را تحریک سازند.

۱۱) جستجوی گنج

این یکی از بازی‌های مورد علاقه ی بچه‌ها می‌باشد. ابتدا باید یک مورد کوچک را از دسترس کودک نوپای خود مخفی کنید و سپس کارت‌های سرنخ را به او بدهید. به عنوان مثال، کارت اول ممکن است بگوید، زیر بالش است یا به سادگی تصویری از یک بالش، با یک فلش که به سمت زیر آن اشاره دارد را نشان می‌دهد و کودک به زیر همه بالش‌ها نگاه می‌کند و کارت دیگری را در آنجا پیدا خواهد کرد و به بازی خود ادامه می‌دهد. در پایان، آنها به گنج می‌رسند!

۱۲) اعداد موزیکال

گروهی از اشیاء را با اندازه‌های مختلف در اتاق قرار دهید. به عنوان مثال یک توپ، سه عدد ماشین، چهارعدد کتاب و غیره را به شکل تصادفی در اتاق قرار دهید. کودک می‌تواند در اطراف اشیاء بدود. هنگامی که موسیقی متوقف می‌شود، کودک نیز متوقف می‌شود و کارتی را که دارای شماره درستی است، مطابق با تعداد اشیایی که در نزدیکی او قرار دارد بیرون می‌کشد.

۱۳) قایم باشک

قایم باشک بازی تقویت ذهن کودکان بوده و تفریحی سرگرم کننده برای تمامی سنین است. این باری به این صورت است که پنهان می‌شوید و از فرزندتان می‌خواهید تا شما را پیدا کند یا برعکس. هرچه افراد بیشتری بازی کنند، این بازی بهتر می‌شود. جدا از تمرین بدنی، این بازی باعث می‌شود کودک شما به مکان‌هایی برای پنهان کردن و جستجو کردن فکر کند. این امر کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسائل و تجزیه و تحلیل موضوعات را در مراحل اولیه، بهبود ببخشد.

کلام آخر

در بالا چندین بازی تقویت ذهن کودکان را ارائه کردیم، حال می‌توانید هر کدام از آنها را برای کودک خود انجام دهید. هدف نهایی این است ذهن و مغز کودک را تقویت کنید تا او بتواند مسائل پیشرو در زندگی را به بهترین شکل ممکن است حل کند. بازی برای تقویت ذهن می‌تواند به حل مسئله و داشتن حافظه‌ای قوی در کوکان کمک کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید