بازی تقویت ذهن و حافظه ؛ ۱۴ بازی برای افزایش قدرت حافظه ذهن

بازی تقویت ذهن و حافظه

یک فعالیت سرگرم کننده و ارزشمند برای بزرگسالان و کودکان، انجام برخی از انواع بازی تقویت ذهن و حافظه است. این بازی‌ها نه تنها حافظه را تقویت می‌کنند، بلکه به ما این امکان را می‌دهند که با دیگران معاشرت کنیم و از اوقات فراغت خود لذت ببریم، که باعث بهبود رفاه کلی ما می‌شود. در هنگام انجام بازی ذهن و حافظه، مزایای بسیار زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بازی‌های حافظه، مغز را پرورش می‌دهند و آن را هوشیار تر می‌کنند. اگر حداقل ۳۰ دقیقه هر روز این بازی‌ها را انجام دهید، افزایش تمرکز و توانایی متمرکز شدن ذهن بهبود می‌یابد.
  • بازی‌های حافظه نشان داده است که به جلوگیری از برخی بیماری‌های مرتبط با حافظه، مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند.
  • بازی‌های حافظه عملکردهای دیگر مغز را مانند، سطح توجه و مهارت خواندن و استدلال را تقویت می‌کند.

به هر روی، ما در این مقاله در مورد چندین بازی تقویت ذهن و حافظه صحبت خواهیم کرد؛ با ذهن همراه باشید.

بازی تقویت ذهن و حافظه

در زیر یک به یک به معرفی بعضی از بازی‌های معروف برای تقویت ذهن و حافظه می‌پردازیم:

انواع مختلفی از بازی‌های حافظه وجود دارند که از بین آن‌ها باید انتخاب کنید. این مجموعه شامل بازی‌های حافظه برای هر سن و سطح توانایی است. بازی‌های کوتاه و سریعی نیز وجود دارند، که نیازی به آماده سازی ندارند، بازی‌هایی که از کارت‌های مختلف و حفظ کلمات استفاده می‌کنند. بازی‌هایی هستند که باید به تنهایی، در گروه‌ها و یا با تیم‌ها بازی کنید.

۱- تمرین و ورزش

بازی تقویت ذهن

ورزش نه تنها فقط برای سلامت جسمانی مهم است، بلکه به تقویت عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. با انجام ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی، به مدت ۳ بار در هفته، احتمال از دست دادن حافظه به ویزه ابتلا به بیماری آلزایمر، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. افزایش جریان خون به مغز، رشد سلول‌های جدید مغز را تشویق می‌کند. احساس فشار زیادی را به خود وارد نکنید، تا هر چیزی را بیش از حد به خود سخت بگیرید. پیاده روی، دوچرخه سواری یا باغبانی تنها کاری است که برای افزایش ضربان قلب لازم است.

۲-  پازل بازی کردن

بازی تقویت حافظه

روزانه مغز خود را با هر نوع معمایی به چالش بکشید، از جمله جدول حل معما، پازل، سودوکو یا سایر بازی‌ها. هرچه زمان بیشتری را صرف به چالش کشیدن مغز در سال‌های اولیه زندگی خود کنید، بیشتر در تقویت ذهن و حافظه خود تلاش کرده‌اید و دقیقاً مثل ورزش، درگیر نگه داشتن مغز نیز می‌تواند سلول‌های جدیدی را در مغز ایجاد کند. پازل‌ها را با تصاویر آشنا یا حتی عکس‌های خانوادگی بصورت آنلاین ایجاد کنید. این به تحریک خاطرات مرتبط با تصاویر کمک می‌کند.

۳- انجام باغبانی

تقویت ذهن و حافظه

اگر تا به حال درمورد باغ ذن (باغی درمکتب آیین بودا) چیز‌هایی شنیده اید، می‌توانید حدس بزنید که چرا باغبانی در لیست فعالیت‌های ما قرار دارد. با ایجاد یک محیط صلح آمیز و بدون استرس، می‌توانید به کاهش بیشتر ناراحتی‌های روانی مرتبط با بیماری آلزایمر کمک کنید. باغبانی سنتی می‌تواند کاملاً سخت باشد، بنابراین حتما شخصی را استخدام کنید تا بیشتر کارهای سنگین را انجام دهد. در باغ بیشتر سکوت و عزلت نشینی را انتخاب کنید(درست مخالف محل کار)، که این امر از نظر درمانی نیز سودمند خواهد بود.

۴- مراقبه (مدیتیشن) و یوگا

تقویت ذهن

یوگا و مدیتیشن یک روش عالی برای کاهش استرس و اضطراب در همگان است، به ویژه کسانی که مبتلا به آلزایمر هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را صرف مراقبه کنید، که این امر موجب افزایش اتصال ناحیه ای از مغز می‌شود که هرگز خاموش نخواهد شد و همچنین انقباض هیپوکامپ، که بخشی از دستگاه لیمبیک مغز است و وظیفه حافظه و یادگیری را کاهش می‌دهد، را کند می‌کند. یوگا می‌تواند مزایای اجتماعی خوبی نیز برای فرد ایجاد کند. سعی کنید با دوستان و خانواده خود به کلاس یوگا یا مراقبه بروید تا نه تنها بدن، بلکه ذهن خود را نیز تحریک کنید.

۵- آشپزی کردن

بهبود عملکرد مغز می‌تواند به راحتی در آشپزخانه صورت گیرد. غذاهای حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه برای سلامت مغز مفید هستند. ماهی سالمون، شاه ماهی و میگو نمونه‌های خوبی از غذاهایی هستند که سرشار از امگا ۳ هستند. اگر غذاهای دریایی متناسب با سلیقه شما نیستند، روغن گردو، تخم کتان و روغن سویا نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند. هفته ای ۲ تا ۳ بار از این غذاها استفاده کنید. آشپزخانه همچنین یک مکان عالی برای تعامل اجتماعی است. دوستان و خانواده را درگیر کنید تا ضمن ایجاد یک رژیم غذایی سالم برای تقویت ذهن و حافظه به حفظ روابط انسانی نیز کمک کنند.

۶- وارونه کار کردن

تقویت ذهن و حافظه جهت بازی ها

انجام کارهای روزمره شما برای دیگران دشوار است. با انجام فعالیت‌های روزمره خود به صورت معکوس، مغز خود را به چالش بکشید، تا هر روز چیز جدیدی را یاد بگیرد. حتی ابتدایی ترین وظایف می‌توانند از نظر جسمی و روحی بسیار چالش برانگیز باشند. در اینجا چند مثال آورده شده است:

  • تلاش کنید تا جهت ایجاد تغییر، با دست مخالف خود بنویسید یا بخورید.
  • به جای دست راست، ساعت خود را روی مچ مخالف خود ببندید یا موهای خود را با دست مخالف خود جمع با مرتب کنید.

انجام هر تعداد از این فعالیت‌ها می‌توانند بخشی از مغز را فعال کنند، در غیر این صورت ممکن است تحریک پذیری مغز صورت نگیرد.

۷- کارت‌های بازی

بازی های تقویت ذهن و حافظه

ساده ترین کار برای شروع به تحریک کردن مغز، با استفاده از بازی‌هایی است که فرد از قبل با آن‌ها آشنا بوده است. تلاش برای معرفی یک بازی جدید صرفاً باعث سردرگمی خواهد شد. به عنوان مثال ، بازی با کارت‌های حافظه، برای آزمایش توانایی‌های شناختی فرد، عالی هستند. برای اینکه بازی‌ها کمی شخصی تر شوند، کارت‌های سفارشی را با عکس‌های خانوادگی بر روی آن‌ها سفارش دهید تا به حافظه‌های شخصی تان کمک کنند. حتی می‌توانید با پرتره‌های خانوادگی و تصاویر مکان‌های آشنا، به تقویت ذهن و حافظه خود کمک کنید.

۸- معاشرت با دیگران

بازی تقویت ذهن و حافظه

معاشرت با گروه‌های اجتماعی، به افراد کمک می‌کند احساس تنهایی کمتری کنند، علاوه بر این به تحریک ذهن در پردازش فرآیند‌ها نیز کمک می‌کند. شرکت در فعالیت‌های مشترک، همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس انزوای کمتری کنند. برای آشنایی با افراد جدید و کسب تجربه در چیزهای جدیدتر، به یک کلاس رقص یا کلاس هنری بروید. علاوه بر این، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی با دوستان و خانواده می‌تواند به حفظ و ایجاد روابط کمک کند.

۹- گوش دادن به موسیقی

بازی برای تقویت ذهن و حافظه

نه تنها موسیقی نوعی درمان است، بلکه روشی عالی برای کمک به یادآوری خاطرات گذشته است. برای کمک به جرقه زدن خاطرات مربوط به یک زمان یا یک رویداد خاص، آهنگ‌های افراد قدیمی و جوان را پخش کنید. در نظر داشته باشید که برای گذراندن مراحل اولیه بیماری آلزایمر در آینده، لیستی از آهنگ‌های قدیمی جمع آوری کنید. موسیقی همچنین به تمرکز افراد در حین انجام کارهای خاصی نیز، کمک خواهد کرد. برای حفظ نظم و همبستگی کارهای مختلف با هر آهنگ، آهنگ‌های یکسانی را در طول روز پخش کنید.

۱۰- به چالش کشیدن خود

بازی تقویت ذهن و حافظه

تقریباً مانند انجام کار به طور معکوس، به چالش کشیدن خود در زندگی روزمره یک روش عالی دیگر برای تقویت ذهن و حافظه است. به هر یک از فعالیت‌هایی که شرح داده شده است فکر کنید و سعی کنید هر روز یک یا چند کار را انجام دهید. مثلا:

  • جدول معما یکشنبه را حل کنید، یا شاید سعی کنید سرگرمی جدیدی مانند بافتنی یا نقاشی را انتخاب کنید.
  • برای انجام یک پروژه جدید در محل کارخود، داوطلب شوید.

منظور از مراقب حافظه، بازگشت افراد به زندگی عادی است. ایجاد نقاط همبستگی در خانه، می‌تواند به چندین روش به افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل کمک کند.

۱۱- شطرنج

تقویت ذهن و حافظه با بازی ها

شطرنج یکی از چالش برانگیزترین بازی‌های اطراف است، هرچند که بازیکنان جدیدتر برای تجزیه و تحلیل مهره‌ها و ترسیم حرکت بعدی خود، بر روی حافظه کوتاه مدتشان متکی هستند، اما بازیکنان باتجربه تر استراتژی‌هایی را به حافظه بلند مدت خود اختصاص می‌دهند و ثابت نبودن روند این بازی، موجب حفظ اطلاعات برای مدت زمان طولانی و تقویت ذهن و حافظه می‌شود.

۱۲- سودوکو

بازی جهت تقویت ذهن و حافظه

سودوکو یا شمارش اعداد، سال‌ها است که جزو اصلی ترین بازی در روزنامه‌ها است. با نگه داشتن یک سری اعداد در ذهن خود، در حالی که مشغول تمرین از لحاظ ذهنی هستید، به حافظه کاری خود تکیه می‌کنید. اما بخاطر داشته باشید، اعتقاد بر این است که بازی سودوکو برای اولین بار، قبل از اینکه مغز به سازماندهی اعداد عادت کند، مؤثرتر است. اگر این بازی برایتان آسان تر شود، وقت آن است که چیز جدیدی را جایگزین کنید.

۱۳- بازی سینی

بازی تقویت ذهن و حافظه

از یک دوست بخواهید از یک سینی که یک دسته موارد تصادفی در آن قرار دارند، استفاده کند. به خود اجازه دهید نگاهی کوتاه به سینی بیندازید، سپس آن را با پارچه بپوشانید. سعی کنید همه موارد را به خاطر بسپارید. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین به یک تصویر نگاه کنید، سپس مرورگر را به حداقل برسانید و سعی کنید مطالب را به خاطر بسپارید. این روش به تقویت حافظه و ذهن فرد بسیار کمک می‌کند.

۱۴- صحبت کردن

تقویت ذهن و حافظه با بازی

باور کنید یا نه، صحبت کردن یک استراتژی بسیار قدرتمند و کم مصرف برای بهبود حافظه است. چگونه کار می‌کند؟ درباره آنچه آموخته اید صحبت کنید. درباره اطلاعاتی که باید بخاطر بسپارید صحبت کنید. با مادر، پدر، برادر، خواهر یا دوست خود بنشینید و آنچه را یاد گرفته اید به آن‌ها انتقال دهید. آیا می‌خواهید تاریخ را بیاموزید؟ پس با شخص دیگری راجب به این موضوع، بحث و گفتگو کنید. آیا می‌خواهید اسپانیایی خود را بهبود ببخشید؟ پس با کسی که به شما گوش می‌دهد، اسپانیایی صحبت کنید.

کلام آخر

بازی تقویت ذهن و حافظه به همه افراد در همه سنین کمک می‌کند تا بتوانند مغزی فعال و ذهنی هوشمند داشته باشند. این بازی‌ها اغلب بسیار ارزان و قابل دسترس هستند و می‌توانند به موفقیت افراد در زندگی شخصی و شغلی کمک شایانی کنند. نیازی هم نیست همه این بازی‌ها را یکجا انجام دهید، هر کدام برایتان لذت بیشتری ایجاد می‌کنند را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید