افزایش قدرت پردازش مغز ، راهکارهایی برای اینکه ذهن پرقدرتی داشته باشیم

افزایش قدرت پردازش مغز

فهرست مطالب

چه کسی می‌تواند ادعا کند که دوست ندارد ذهن قدرتمند داشته باشد؟ افزایش قدرت پردازش مغز یکی از آن ویژگی‌هایی است که برای هرکسی جذاب و تحریک‌کننده است. خبر خوب اینکه با راهکارهایی ساده و توجه بیشتر به کیفیت سبک زندگی می‌توان قدرت پردازش مغز را افزایش داد. چطور؟ با ما در ذهن همراه باشید تا با این تکنیک‌ها آشنا شوید.

ذهن و مغز؛ این موهبت شگفت‌انگیز

ما انسان‌ها موجودات شگفت‌انگیزی هستیم. مغز ما این توانایی را دارد که در طول زمان تکامل پیدا کند. وسعت و دامنه عملکرد مغز انسان آن‌قدر وسیع است که احتمالاً هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند نهایت آن را به‌درستی درک کنند.

اما گاهی خودمان را دست‌کم می‌گیریم و به آنچه مغز ما می‌تواند برسد توجه نداریم. مغز به طرز شگفت‌انگیزی قابلیت توسعه و افزایش قدرت دارد. بیایید باهم راه‌های افزایش قدرت پردازش مغز را مرور کنیم:

ورزش و سلامتی

شاید کلیشه‌ای‌ترین و درعین‌حال درست‌ترین جمله درباره عملکرد مغز این ضرب‌المثل قدیمی باشد: «عقل سالم در بدن سالم!» سلامتی ما ضامن عملکرد صحیح و قدرتمند مغز است و ورزش و تحرک کلید سلامتی است. برای افزایش قدرت پردازش مغز از نقش ورزش غافل نشوید. تمرینات زیر می‌تواند به‌صورت مؤثری برافزایش قدرت پردازش مغز تأثیرگذار باشد:

ایروبیک

تحقیقات درباره ارتباط بین تمرینات ایروبیک و افزایش توان شناختی مغز انجام‌شده است. همگی این تحقیقات یک نکته را به‌خوبی اثبات کرده‌اند و آن این است که ایروبیک، با افزایش قدرت پردازش مغز ارتباط مستقیم دارد. افراد در طول انجام تمرینات هوازی و ایروبیک با بهبود نسبی عملکرد مواجه شده‌اند. این در حالی بوده است که تمرینات ایروبیکشان حدود نیم‌ساعته و شدت آن متوسط بود. پس به مغزتان لطف کنید و تمرینات ایروبیک را انجام دهید.

حین ورزش، به موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی یکی از راه‌های بهبود عملکرد مغز است. حالا فکر کنید وقتی ورزش می‌کنید و هم‌زمان به موسیقی گوش می‌دهید تا چه اندازه به مغزتان در افزایش قدرت پردازش کمک کرده‌اید.

نکته جالب درباره تأثیر موسیقی در مغز، تفاوت نوع موسیقی است. یعنی مثلاً اگر شما حین انجام تمرینات ورزشی به موسیقی کلاسیک گوش کنید، توانایی پردازش فضایی و کلامی مغز شما افزایش پیدا می‌کند. پس نسبت به انتخاب نوع موسیقی حساس باشید و با آن مانند یک درمان برخورد کنید. هر درمان مختص یک بیماری خاص است و درمان نکردن بهتر از درمان غلط است!

تمرینات قدرتی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هم‌زمان با رشد ماهیچه‌ها و عضلات بدنی، مغز شما هم رشد خواهد کرد. مطالعاتی نشان داده ‌است که افزایش وزن ناشی از تراکم ماهیچه‌ها و عضلات به افزایش رشد فاکتور BDNF منجر خواهد شد. فاکتور BDNF مسئولیت کنترل رشد سلول‌های عصبی را بر عهده دارد. پس یادتان باشد که با افزایش شدت تمرینات ورزشی علاوه برافزایش حجم ماهیچه‌ها، به افزایش قدرت پردازش مغز کمک کرده‌اید.

گلف

بازی گلف یکی دیگر از راه‌های کمک به افزایش قدرت پردازش مغز است. کافی است چند راند گلف بازی کنید تا علاوه بر تقویت ماهیچه‌های بازو، به افزایش قدرت مغزتان کمک کنید.

محققان معتقدند که بازی گلف می‌تواند بر تغییرات ساختاری مغز که با حسگرهای کنترلی بدن در ارتباط‌اند مؤثر باشد.

یوگا

شاید مسائل ریاضی آخرین چیزی باشد که موقع استراحت بین تمرینات یوگا به آن فکر می‌کنید. اما مطالعات نشان داده‌اند که یوگا می‌تواند به طرز مؤثری بر توانایی شناختی افراد تأثیر بگذارد. یوگا حتی می‌تواند از کاهش عملکرد شناختی در سالخوردگی هم جلوگیری کند.

اصلاح برنامه زندگی

شاید کارهای روزمره آن‌قدر ساده و بی‌اهمیت به نظر برسند که هرگز به چشم نیایند؛ اما بخش عظیمی از زندگی ما را به خود اختصاص داده‌اند و اصلاح آن‌ها می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی برافزایش قدرت پردازش ذهن داشته باشد. در ادامه روش‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

خواب باکیفیت شبانه

خواب کافی شبانه تأثیر بسیار مهمی در افزایش توانایی مغز دارد. افرادی که هفت ساعت در شب به‌خوبی می‌خوابند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به دیگران از خودشان نشان می‌دهند. سعی کنید کارهایی که در شب انجام می‌دهید را به روز موکول کنید و شب‌ها به‌خوبی بخوابید. مصرف نکردن کافئین در ساعات انتهایی روز و دور بودن از گوشی‌های هوشمند قبل از خواب می‌تواند باعث افزایش کیفیت خواب شبانه شود.

چرت وسط روز

اگر شب را به میزان کافی نخوابیده‌اید، چرت روزانه می‌تواند انرژی شمارا برای ساعات باقی‌مانده روز تجدید کند. دقیقه مشخص نیست که چرت روزانه باید چند دقیقه باشد. مطالعه‌ای نشان داده است که افرادی که در روز حدود ۹۰ دقیقه چرت می‌زنند، مشخصاً عملکرد بهتری از خودشان نشان می‌دهند.

از طرفی دیگر، مطالعاتی نشان داده‌اند که حتی چند دقیقه چرت روزانه می‌تواند هوشیاری افراد را افزایش دهد. محققان عقیده دارند چرتی که بتوانید در آن خواب ببینید، می‌تواند در افزایش قدرت پردازش مغز شما مؤثر باشد.

برهم زدن نظم روزانه

گاهی بد نیست خلاف رویه روزانه‌تان حرکت کنید. با دست مخالف مسواک بزنید؛ از مسیر متفاوتی برای رفتن به خانه یا محل کار استفاده کنید و…

این کارها باعث می‌شود که مغز شما هوشیارتر شده و سعی کند کارهایی را انجام دهد که به‌ دقت بیشتری نیاز دارد.

مرتب باشید

مرتب کردن فضای اطرافتان را جدی بگیرید. وقتی اطرافتان منظم است و همه‌چیز سر جای خودش است، مغز هم به‌صورت شگفت‌انگیزی عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهد. قانون فنگ‌شویی در این زمینه با محققان هم‌عقیده است! بر اساس قانون فنگ‌شویی اگر آشفتگی‌های ظاهری در محیط بیرونی را از بین ببرید، آشفتگی درونی و ذهنی شما هم از بین خواهد رفت. پس محض افزایش قدرت پردازش ذهن هم که شده، مرتب باشید!

ذهنتان را آزاد بگذارید

گاهی سعی کنید به ذهنتان استراحت بدهید. مثلاً زمانی که موضوعات پراکنده‌ای را در مجلات و یا صفحات اجتماعی‌تان می‌خوانید، موضوعاتی که نیاز چندانی به فکر کردن و پردازش ندارند، ذهن شما آزاد خواهد بود تا برای خودش بچرخد!

عجیب است اما این اتفاق باعث می‌شود تا قدرت ذهن شما در حل مسئله و خلاقیت افزایش پیدا کند.

نخ دندان بکشید!

معمولاً همه ما از نخ کشیدن دندان‌هایمان دلایلی مانند سلامت دندان، تازگی در تنفس و جلوگیری از پیشامد موقعیت‌های خجالت‌آور داریم. اما روانشناسانی که توصیه می‌کنند نخ دندان بکشید، دلیل دیگری دارند.

آن‌ها معتقدند که رسوبات بین دندان‌ها می‌تواند پاسخی ایمنی برای بدن ایجاد کند که مانع از ورود آزاد و مستقیم مواد مغذی از طریق شریان‌ها به بدن شود و درنتیجه کارایی مغز را کاهش می‌دهد. پس برای افزایش قدرت پردازش ذهن به‌سلامت دندان‌هایتان اهمیت بیشتری بدهید.

استراحت و بازیابی بدنی

وقت‌هایی را به استراحت و بازیابی قوای بدنی و ذهنی‌تان اختصاص دهید. واقعیت این است که هرچقدر که با ذهن و بدنتان مهربان‌تر رفتار کنید، پاسخ بهتری را دریافت خواهید کرد.

سعی کنید مدیتیشن و مراقبه انجام دهید. مدیتیشن با افزایش ذهن آگاهی می‌تواند به افزایش مهارت تصمیم‌گیری شما منجر شود. بازی‌های ویدئویی هم می‌توانند گزینه خوبی برای گذراندن اوقات فراغت باشند. درعین‌حال مهارت‌های ذهنی و ارتباطات مغزی شمارا افزایش دهند و باعث افزایش قدرت پردازش ذهن شما باشند.

تغذیه

مواد غذایی، سوخت اصلی مغز به‌حساب می‌آیند. هرچقدر که در انتخاب مواد غذایی وسواس و دقت بیشتری به خرج دهید، توان مغزی‌تان افزایش پیدا خواهد کرد. سعی کنید همیشه به میزان مناسب از آب استفاده کنید. آب خوردن می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شما شود. به میزان مناسب از منابع حاوی امگا ۳ استفاده کنید و اسیدهای چرب را به عنوان منبعی مناسب برای تغذیه مغز در سبد غذایی‌تان جا بدهید.

ادویه‌جات، سبزیجات برگی، مغزها و دانه‌ها، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده از دیگر مواد غذایی هستند که برای افزایش قدرت پردازش ذهن حیاتی به‌حساب می‌آیند.

سعی کنید در روزهایی که برای امتحانات آماده می‌شوید، به میزان کافی از کافئین استفاده کنید. کافئین‌ها می‌توانند سطح هوشیاری و کارایی مغز را افزایش دهند. شکلات تلخ و سیب هم از میان وعده‌های ایده آل برای افزایش توانایی مغز به‌حساب می‌آیند.

چربی‌های مفید، شیر، مرغ و تخم‌مرغ و میزان مناسبی از شکر هم از دیگر مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت و افزایش قدرت پردازش مغز باید به آن‌ها توجهی ویژه داشته باشید.

یادگیری و خلاقیت

بخش مهمی از توانایی‌های مغز به میزان مهارت‌هایی که در طول زندگی آموزش می‌بینید وابسته است. وقتی شما مهارتی جدید یاد می‌گیرید یا مهارت‌های قبلی‌تان را به معرض چالش می‌گذارید، ارتباطات مغزی‌تان به طرز باورنکردنی افزایش پیدا می‌کند.

افزایش فعالیت ارتباطات عصبی بین قسمت‌های مختلف مغز مساوی با افزایش قدرت پردازش مغز است. یعنی هراندازه که رشته‌های عصبی بین قسمت‌های مختلف مغز شما ارتباطات بیشتری ایجاد کند و فعال‌تر باشد، مغزتان عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهد.

حل کردن جدول سودوکو، یادگیری زبان جدید، یادگیری نواختن سازهای موسیقی و به چالش گذاشتن توانایی‌هایتان می‌تواند برای این منظور بسیار مفید و مؤثر باشد.

شما برای افزایش توانایی مغز و بهبود قدرت پردازش آن چه‌کارهایی انجام می‌دهید؟ به نظرتان کدام‌یک از فعالیت‌هایی که با شما به اشتراک گذاشتیم مؤثرتر است؟ نظراتتان را با ما اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید