افزایش تمرکز هنگام درس خواندن و مطالعه؛ تکنیک هایی کاملا کاربردی

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

فهرست مطالب

داشتن تمرکز در حین درس خواندن می‌تواند گاهی اوقات دشوار باشد! به خصوص هنگامی که درس مورد نظر یکی از موضوعات مورد علاقه شما نباشد. در حالی که عموماً درس خواندن برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های زندگی نیست، ولی تحصیلات می‌تواند در آینده افراد تأثیر شگفتی ایجاد کند.

با یک حس قاطعیت و با اجرای برخی از روش‌های مطالعه مؤثر، حتی کسل‌کننده‌ترین موضوعات را می‌توان با افزایش تمرکز هنگام درس خواندن به راحتی در خاطر ثبت کرد. برای نیل به این موضوع، تمرکز را می‌توان مهمترین جنبه در درس خواندن اصولی دانست، چیزی که ما در مقاله‌ای دیگر از ذهن درباره آن صحبت خواهیم کرد.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

در زیر یک به یک به روش های افزایش تمرکز در هنگام مطالعه دروس اشاره می‌کنیم:

یک محیط مطالعه مناسب پیدا کنید

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

به طور کلی، این ایده خوبی است که حواس‌پرتی را تا حدالامکان در حین مطالعه از بین ببرید، بنابراین می‌توانید روی آنچه در جلوی شما است تمرکز کنید. شما می‌خواهید مکانی پیدا کنید که از هر لحاظ راحت باشد.

یک منطقه آرام مانند اتاق خصوصی یا کتابخانه پیدا کنید. اگر هوای تازه را دوست دارید، به مناطقی بروید که مطلقاً عاری از حواس‌پرتی باشد. ولی به جایی بروید که در صورت لزوم بتوانید به اینترنت متصل شوید.

به خاطر داشته باشید که همه نیازهای مربوط به محیط مطالعه خود را دارید. در حالی که برخی ترجیح می‌دهند در سکوت درس بخوانند، برخی دیگر در یک محیط شلوغ شکوفا می‌شوند که نویز سفید (صداهای آرامش‌بخش طبیعت) را تقلید می‌کند.

اگر واقعاً نمی‌دانید باید در چه محیطی درس بخوانید، مناطق مختلف را امتحان کنید. همچنین به صورت گروهی یا به صورت انفرادی درس بخوانید، با موسیقی یا بدون موسیقی، سعی کنید هر چیزی را امتحان کنید. توانایی شما برای تمرکز و تولید در محیط‌های مختلف به سرعت ظاهر خواهد شد.

تمام نیازهای مطالعاتی را در کنار خود داشته باشید

راه‌های افزایش تمرکز هنگام خواندن
افزایش تمرکز هنگام خواندن

مطالب مورد مطالعه شما شامل مواردی از قبیل یادداشت‌ها، کتاب‌های درسی، راهنماهای مطالعه، مقاله‌ها و یا هر چیز دیگری است که ممکن است در هنگام مطالعه برای تمرکز و بهره‌وری شما لازم باشد. در کنار وسائل مطالعاتی، یک میان وعده مفید نیز برای تغذیه خود کنار بگذارید.

تمام چیزهای لازم خود را باید در دسترس داشته باشید تا زمانی را برای پیدا کردن آنها تلف نکرده باشید، همچنین باعث نشود که مطالعه شما مختل شود. مواردی که نیازی به مطالعه ندارید را کنار بگذارید و فضای خود را برای کاهش استرس و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن سازماندهی کنید.

داشتن هرگونه وسائل در اطراف شما که به طور مستقیم به تمرکز شما کمکی نمی‌کنند، نه تنها فضای شما را اشغال می‌کنند، بلکه به حواس پرتی شما دامن می‌زند.

از وسائل الکترونیکی غیرضروری خود جدا شوید

افزایش تمرکز

وسائل الکترونیکی مور دنیاز خود را خصوصاً تلفن همراه، دستگاه‌های مخصوص گوش دادن به موسیقی و موارد غیرضروری را کنار بگذارید. هنگامی که می‌خواهید تمرکز کنید، گوشی همراه یا رایانه شما می‌توانند به عنوان منبع عظیمی از حواس‌پرتی شناخته شوند.

برنامه‌ای را برای زمان مطالعه ترتیب دهید و همراه خود داشته باشید. این امر به شما امکان می‌دهد تا زمان مطالعه را به یک عادت تبدیل کنید و بتوانید برای طولانی‌مدت از آن پیروی کنید. در طول روز از سطح انرژی خود آگاه باشید. آیا در طول روز انرژی بیشتری دارید یا شب؟ در هر ساعت که انرژی شما بالا است، سعی کنید دروس سخت را بخوانید.

هنگامی که بدانید در چه ساعاتی از روز انرژی بیشتری دارید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در آن زمان تمرکز شما در بالاترین مقدار ممکن است. به هر روی، سعی نکنید انرژی بالای خود را صرف وسائل الکترونیکی غیرضروری کنید!

شریک تحصیلی پیدا کنید

گاهی اوقات خواندن دروس با شخص دیگر می‌تواند به شکسته شدن یکنواختی مطالعه، روشن شدن مفاهیم گیج‌کننده و در میان گذاشتن دانسته‌های یکدیگر کمک کند. شریک تحصیلی می‌تواند به شما در ادامه تحصیل کمک کند و تمرکز شما را بر روی نکات مهمتر معطوف کند.

اما ممکن است برخی افراد که نقش شریک تحصیلی را ایفا می‌کنند، بیشتر باعث انحراف فکری شما شوند. هنگامی که به دنبال شریک تحصیلی هستید، سعی کنید شخصی را پیدا کنید که معقول و به قولی درس خوان باشد. برای این منظور می‌توانید به سراغ بچه زرنگ‌های کلاس خود بروید و از حضور آنها نهایت استفاده را ببرید.

به یک هدف فکر کنید

افزایش تمرکز در خواندن

قبل از شروع مطالعه، به چیزی فکر کنید که می‌تواند به عنوان پاداش تلقی شود. به عنوان مثال، پس از دو ساعت مطالعه مؤثر به خود پاداش دهید، پاداش می‌تواند تماشای تلویزیون یا پلی‌استیشن بازی کردن باشد.

یک انگیزه و هدف می‌تواند به افزایش تمرکز هنگام درس خواندن کمک شایانی کنید. پس بعد از داشتن کمی مطالعه مؤثر، به خود پاداش دهید. برای پروژه‌های بزرگ‌تر، انگیزه بزرگ‌تری را برای پاداش دادن به خود، برای کارهای سخت در نظر بگیرید.

یک روش مطالعه مؤثر پیدا کنید

یافتن یک روش مطالعه مؤثر به شما کمک می‌کند در هنگام مطالعه متمرکز شوید. مجدداً، هر فردی به طور متفاوتی درس می‌خواند، بنابراین شما برای حفظ تمرکز باید مجبور به آزمایش و یافتن روشی باشید که برای شما مفید باشد.

در اصل، هرچه روش‌های بیشتری برای تجربه و تعامل با آنچه یاد می‌گیرید داشته باشید، شانس شما را برای خواندن مؤثر دروس و جذب آنچه شما در حال بررسی آن هستید را بالا می‌برد. بعضی اوقات، صرفاً مرور مطالب، یادداشت‌ها یا آزمون‌ها می‌توانند راهی مؤثر برای مطالعه باشند.

یک یادگیرنده فعال باشید

افزایش تمرکز در خواندن

هنگام خواندن دروس، سعی کنید با مطالب درگیر شوید. این بدان معنا است که به جای اینکه فقط مطالب موجود را مرور کنید، خودتان را به چالش بکشید.

در مورد موضوعات مختلف سؤال بپرسید، مطالب را به زندگی واقعی خود وصل کنید، آن را با سایر اطلاعاتی که در طول کلاس آموخته‌اید مقایسه کنید و مطالب جدید را با سایر افراد مورد بحث و گفتگو قرار دهید.

درگیر شدن با دروس می‌تواند یادگیری شما معنی‌دارتر کند و علاقه شما را حفظ کرده و به نوبه خود، تمرکز کردن را نیز برایتان راحت‌تر کند.

برخی از استراتژی‌های تمرکز ذهنی را تمرین کنید

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن به زمان و صبر نیاز دارد. بعد از تمرین برخی از این راهکارها، احتمالاً در طی روزهای آینده شاهد بهبود خواهید بود. برخی از استراتژی‌ها برای تمرکز عبارتند از:

  • الان اینجا باش: این استراتژی ساده و کارآمد کمک می‌کند تا ذهن سرگردان خود را به وظیفه مورد نظر برگردانید. هنگامی که از این واقعیت آگاه می‌شوید، به خودتان بگویید: «اکنون اینجا باش» سپس افکار سرگردان و حواس‌پرتی در شما از بین می‌روند.
  • مسیر ذهنی خود را پیگیری کنید: هربار که ذهن شما متمرکز شود، از آنچه باعث حواس‌پرتی شده دور می‌شوید. هرچه با بازگشت خود به وظیفه فعلی بهتر عمل کنید، تعداد دفعاتی که تمرکز را شکسته‌اید کمتر می‌شود، پس سعی کنید سریعاً به مسیر اصلی خود که تمرکز در درس خواندن است برگردید.

اهداف مطالعه را تعیین کنید

بالا بردن تمرکز

در حالی که موضوعات مورد نیاز برای مطالعه ممکن است جالب‌ترین موارد برای درس خواندن نباشند، می‌توانید دیدگاه خود را در حین مطالعه تغییر دهید تا تمرکز آسان‌تر شود. با تعیین اهداف برای خود، شما تجربه مطالعه خود برای تحقق آنها و موفقیت مداوم در پیشرفت خود را تغییر خواهید داد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]انتخاب هدف در زندگی[/su_animate]

[/su_box]

به عنوان مثال، به جای داشتن ذهنیت «من باید امشب همه فصل ششم را مطالعه کنم» هدفی را برای خود تعیین کنید، «من بخش‌های یک تا سه را تا ۴:۳۰ مطالعه خواهم کرد و سپس پیاده‌روی می‌کنم.» به این ترتیب، به جای آنکه سعی کنید بخش بزرگی از دروس خود را بخوانید، برنامه درسی را تقسیم‌بندی کنید. این کار افزایش تمایل شما به تمرکز و رسیدن به هدف مطالعه را مؤثرتر میکند.

با استراحت‌های کوتاه مطالعه کنید

به طور معمول، مطالعه حدود یک ساعت در هر زمان و سپس استراحت پنج تا ۱۰ دقیقه مؤثرترین برنامه مطالعه برای حفظ تمرکز بر روی یک کار معین است. استراحت کوتاه باعث می‌شود ذهن شما به استراحت برسد، بنابراین می‌تواند برای پایدار ماندن و جذب اطلاعات آماده شود.

حرکت در اطراف و انجام تمرین‌های کششی، بعد از نشستن حدود یک ساعت کار، ضروری است. برای پمپاژ خون می‎توانید مقداری ورزش یوگا، دراز و نشست و یا هر نوع فعالیت بدنی دیگری را انجام دهید. این استراحت‌های کوتاه در طول زمان مطالعه باعث می‌شوند کارایی و تمرکز بیشتری داشته باشید.

کلام آخر

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن مهمترین راه برای درک بهتر مطالب است. روش‌های بالا را برای داشتن تمرکز بالا اجرا کنید تا بتوانید از نزدیک با فواید آنها آشنا شوید. چیزی که در این بین خیلی مهم است، پایبند بودن به برنامه درسی است. سعی کنید اتفاقات اطراف، باعث حواس‌پرتی شما نشوند. در زمان مطالعه تنها به یک چیز فکر کنید: درک عمیق آن چیزی که در حال خواندش هستم!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید